palvelut2_cover palvelut

Usein kysyttyä

Mikä on Frank App ja digitaalinen opiskelijakortti?

Digitaalinen opiskelijakortti on Frank App -mobiilisovelluksen kautta ladattava sähköinen todistus opiskelijajärjestön jäsenyydestä. Kortin voi ottaa käyttöön jokainen Suomen Lukiolaisten Liiton kortillinen jäsen. Korttia ladattaessa lukiolaiset valitsevat oppilaitokseksi kohdan Lukio (Lukiolaisten Liitto).

Digitaalisen opiskelijakortin käyttöönottoa varten henkilötunnuksesi tulee löytyä rekisteristämme. Jos olet liittynyt vuonna 2017 tai vuoden 2016 loppupuolella, hetusi on tallennettu rekisteriimme liittymisen yhteydessä. Ennen lokakuuta 2016 liittyneet voivat täyttää tunnuksen rekisteriin täällä.

 

Olen liiton jäsen, mutta Frank Appin digitaalinen opiskelijakortti ei toimi!

Tarkista, että seuraavat asiat ovat kunnossa:

1. Olet maksanut jäsenmaksulaskun lukuvuodelle 2017–2018. Tietosi päivittyvät Frankille noin viikon kuluessa laskun maksamisesta.

2. Henkilötunnuksesi löytyy jäsenrekisteristämme. Lokakuussa 2016 tai myöhemmin jäseneksi liittyneiltä tunnus on kerätty liittymisen yhteydessä, mutta jos olet liittynyt tätä ennen, tulisi sinun täydentää henkilötunnuksesi rekisteriimme tällä lomakkeella.

3. Käytössäsi on sovelluksen viimeisin versio.

Mikäli digitaalinen kortti ei toimi, vaikka kaikki yllä olevat asiat ovat kunnossa, ota yhteyttä jäsenpalveluumme osoitteeseen toimisto@lukio.fi niin selvitämme, mistä ongelma johtuu! Teknisissä ongelmissa voit olla yhteydessä myös suoraan Frankiin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@frank.fi.

 

Olen tilannut opiskelijakortin, milloin se saapuu?

Kortin toimitusaika on sähköisesti tai Seppälän koulukuvien kautta liittyneille noin 2–3 viikkoa ja paperitse liittyneille 3–4 viikkoa. Kortti siirtyy tuotantoon, kun maksu kortista on kirjautunut rekisteriimme ja hakemuksessa on kaikki tarvittavat tiedot. Mikäli hakemuksestasi puuttuu tietoa, lähetämme siitä sinulle sähköpostia antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Valitettavasti emme pysty nopeuttamaan kortin toimitusta.

 

 

Tilasin kortin aikoja sitten, eikä se ole vielä saapunut.

Jos korttitilauksessasi on kulunut yli annetun toimitusajan (ks. edellinen kohta) verran aikaa, voi olla että maksusi tai hakemuksesi tietojen kanssa on ongelma. Lähetä siis koko nimesi ja kuitti maksetusta maksusta osoitteeseen toimisto@lukio.fi niin selvitämme, mistä viivästys johtuu, ja varmistamme, että korttisi siirtyy tuotantoon.

Uuden laskun saat myös laittamalla viestiä osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Huomaathan, että lasku saattaa tulla myös sähköpostiin, mikäli olet liittyessä näin valinnut. Tarkista myös sähköpostin roskapostikansio ennen kuin pyydät uuden laskun.

 

Miksi korttini mukana ei tullut lukuvuositarraa?

Ensimmäisen jäsenkauden aikana korttiin ei tarvita vielä lukuvuositarraa, vaan voimassaoloaika on painettu suoraan korttiin. Uuden lukuvuositarran saat ensi syksynä maksamalla kesän aikana saapuvan jäsenmaksulaskun.

 

Korttini voimassaolo on päättynyt. Miksi en ole saanut uutta lukuvuositarraa?

Tarkista, että olet saanut ja maksanut jäsenmaksulaskun lukuvuodelle 2017–2018. Jos alkuperäinen lasku on tallella, tarkista, että maksu on suoritettu oikealla viitenumerolla, ja että laskulla lukeva postiosoite on ajan tasalla.

Mikäli osoitteesi on muuttunut, tulisi sinun postittaa korttisi toimistollemme palautuskuoren kera, niin liimaamme uuden tarran korttiin toimistollamme (ks. alempana kohta “Kadotin lukuvuositarran”). Ilmoita ajan tasalla oleva osoitteesi meille joko kirjeen mukana tai sähköpostilla.

Jos osoite on ajan tasalla, ota yhteys jäsenpalveluumme. Asian käsittelyä nopeuttaa, jos voit lähettää meille sähköpostitse kuitin maksusta. Kuvakaappaus verkkopankista käy hyvin.

 

Jäsenmaksulaskun eräpäivä on mennyt, voiko laskun vielä maksaa?

20 euron jäsenmaksulaskun voi edelleen maksaa menneestä eräpäivästä huolimatta. Eräpäivän ylittämisestä ei veloiteta lisämaksua.

 

Koska lukuvuositarra saapuu?

Lukuvuositarran toimitusaika on 2–3 viikkoa jäsenmaksulaskun maksamispäivästä. Tarra saapuu aina laskussasi lukevaan postitusosoitteeseen, mikäli et ilmoita osoitteenmuutoksesta sähköpostitse osoitteeseen toimisto@lukio.fi.

 

Mihin kohtaan lukuvuositarra liimataan?

Lukuvuositarra liimataan opiskelijakorttiin kasvokuvan ja kortin alareunan väliin, kohdan “LUKUVUOSI” päälle. Tarkemmat ohjeet löydät lukuvuositarran mukana lähetetystä kirjeestä.

 

Jatkan opintojani neljännelle vuodelle, voinko saada vielä lukuvuositarran?

Neljännelle vuodelle jatkavien jäsenyys ei kolmannen vuoden jälkeen jatku automaattisesti. Neljännelle vuodelle jäsenyyttä on pyydettävä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Mukaan on liitettävä opintotodistus opintojen jatkumisesta. Opintovuodet lasketaan rekisterissämme aloitusvuoden perusteella.

 

Kadotin lukuvuositarran, mitä teen?

Lähetä opiskelijakorttisi meille postitse tai tule käymään toimistollamme. Postilähetykseen tulee liittää osoitteellasi ja postimaksulla varustettu palautuskirjekuori. Mikäli lähetyksessä ei ole palautuskirjekuorta, joudumme veloittamaan palvelusta 5 euroa. Kun kortti saapuu toimistolle, liimaamme siihen uuden tarran ja postitamme sen sinulle takaisin. Aikaa tähän kuluu postituspäivien verran.

Postitusosoite:

Suomen Lukiolaisten Liitto ry / Jäsenpalvelu
Töölönkatu 35B
00260 Helsinki

 

Korttini katosi, mitä teen?

Jäsenmaksun maksaneille kortti maksaa viiden euron tuotantokulujen verran. Kortti voidaan valmistaa täysin samoilla tiedoilla kuin vanha kortti tai voit lähettää meille uuteen korttiin uuden kuvan. Kortin toimitusaika on 1–2 viikkoa. Korttiin voidaan liittää kansainvälinen ISIC-ominaisuus yhdeksän euron lisähintaan.

Uusi kortti tilataan jäsenpalvelun kautta, joten laita viestiä osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Mikäli haluat uuteen korttiin uuden kuvan, liitä kuva viestiisi. Lähetämme vastauksena vahvistuksen kortin siirtymisestä tuotantoon sekä laskun uudesta kortista.

 

Kortissani on virheellistä tietoa, mitä teen?

Jos olet tehnyt opiskelijakorttihakemuksen nettisivuillamme tai paperisella lomakkeella, ota yhteyttä jäsenpalveluumme (toimisto@lukio.fi).

Jos olet tilannut kortin Seppälän koulukuvien kautta, kannattaa ottaa yhteyttä suoraan heihin laittamalla sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@koulukuvat.fi.

 

Tilasin kortin Seppälän koulukuvien kautta, mutta en ole saanut laskua.

Seppälän kautta tulleet opiskelijakortit laskuttaa Suomen Lukiolaisten Liitto, kuten muutkin lukiolaiskortit. Lasku on lähetetty valitun laskutustavan mukaan joko postissa tai sähköpostitse noin viikon kuluessa koulukuvauksista. Tarkista siis roskapostikansio ja jos laskua ei löydy, ota yhteyttä jäsenpalveluumme (toimisto@lukio.fi).

 

Tilasin kortin Seppälän koulukuvien kautta, mutta sain viestin puuttuvasta kuvasta.

Kyseessä on harvinainen järjestelmävika, jonka vuoksi emme ole saaneet kasvokuvaasi yhteistyökumppaniltamme. Ota pikaisesti yhteyttä jäsenpalveluumme, niin selvitämme asian!

 

Paljonko jäsenyys maksaa?

Liittymismaksu on 25 tai 34 euroa. Hinta muodostuu jäsenmaksusta (20 e) ja kortin tuotantokuluista (5 e). Korttiin on mahdollista ottaa myös kansainvälinen ISIC-ominaisuus, joka maksaa kortin tilaamisen yhteydessä 9 euroa. SLL-ISIC-yhdistelmäkortti maksaa siis yhteensä 34 euroa. ISIC-maksu maksetaan vain kerran, eikä se vaikuta jäsenmaksun suuruuteen tulevina jäsenvuosina. Kesä-heinäkuun aikana tilattujen korttien toimitus aloitetaan elokuun alussa.

 

Osoitteeni on muuttunut, mitä teen?

Laita sähköpostia osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Kerro nimesi, vanha ja uusi osoitteesi, lukiosi sekä jäsennumerosi (löytyy kortista kohdasta PAS). Huomaathan, että postiin tehdyt osoitteenmuutokset eivät välity liittoon.

 

Miten jäsenyys uusitaan?

Jäsenyys uusitaan vuosittain lukuvuositarralla, ja sama kortti kelpaa koko lukion ajan. Kaikki lukio-opintojansa jatkavat jäsenet saavat kesäkuussa kotiinsa jäsenmaksulaskun, jonka suorittaneille lähetetään lukuvuositarra elokuussa.

 

Mistä saan jäsenmaksulaskun?

Jäsenmaksulaskut postitetaan jäsenille aina kesäkuun aikana. Mikäli laskuun ei kirjaudu maksua elokuuhun mennessä, lähetetään postitse muistutuslasku. Mikäli laskuun ei kirjaudu maksua, päättyy jäsenyys automaattisesti syyskuun lopussa.

Jos et jostain syystä ole saanut laskua tai olet hukannut sen, voit tilata uuden laskun osoitteesta toimisto@lukio.fi. Muista mainita viestissä sekä nimesi että osoitteesi!

 

Kuinka pitkään jäsenyyteni on voimassa?

Jäsenyys on voimassa kunkin lukuvuoden syyskuun loppuun asti. Opiskelijakortti on voimassa liittymisvuoden ajan korttiin merkittynä lukuvuotena – myöhemmin kortin voimassaoloa jatketaan lukuvuositarroilla. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiseltä jäsenyyskaudeltasi et saa korttiin erillistä tarraa, vaan kortti oikeuttaa jäsenetuihin ilman sitä.

Huomaathan, että poikkeuksen muodostaa HSL, jolle matkakorttien opiskelija-status on voimassa vain elokuun loppuun. Jäsenyysasiat kannattaa hoitaa siis kuntoon heti elokuun alussa, jotta saat HSL:n alennukset asianmukaisesti.

 

Haluan erota liitosta, miten se onnistuu?

Laita meille sähköpostia (toimisto@lukio.fi), jossa ilmoitat erostasi. Kirjoita viestiin nimesi, syntymäaikasi, osoitteesi sekä jäsennumerosi (PAS-numero kortista), jos se on sinulla tallessa. Jäsenyys lakkautetaan automaattisesti kun lukion aloittamisvuodesta on kulunut kolme vuotta, mikäli opintojen jatkumisesta ei ilmoiteta opintotodistuksen kanssa.

 

Olen lähdössä vaihtoon, mitä pitäisi tehdä liiton jäsenyydelle?

Ilmoita jäsenpalveluun sähköpostitse (toimisto@lukio.fi), että olet lähdössä vaihtoon niin säilytämme tietosi, mutta emme lähetä sinulle jäsenmaksulaskua siltä vuodelta, kun olet ulkomailla.

 

 

Minulta pyydettiin opiskelutodistusta, mitä se tarkoittaa?

Opiskelutodistukseksi käy lukiosi kansliassa kirjoitettu ja leimattu paperinen todistus tai kuva tällaisesta todistuksesta. Myös kuvankaappaus Wilmasta, Helmestä tai vastaavasta järjestelmästä käy, kunhan siinä näkyy nimesi ja että olet kirjautunut sisään.

 

Minkälaisen kuvan valitsen opiskelijakorttiin?

Kuvan on oltava helposti tunnistettava kasvokuva. Kortinvalmistajalla on oikeus rajata kuva vaatimusten mukaiseksi.

 

Minulla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Voinko tilata kortin?

Voit tilata kortin myös ilman henkilötunnusta. Tilaa kortti tällöin paperisena tai lähetä tarvittavat tiedot osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Paperisen liittymislomakkeen saat lukioltasi.

 

Minulla on jo opiskelijakortti. Voinko saada korttiin ISIC-ominaisuuden?

ISIC-ominaisuuden voit lisätä myös jo tilattuun korttiin ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun (toimisto@lukio.fi). Tällöin maksettavaksi tulevat ISIC-maksu (9 euroa) ja uuden kortin valmistuskustannukset (5 euroa).

 

Tilasin ISIC-yhdistelmäkortin, mutta kansainväliset verkkoalennukset eivät toimi.

ISIC-numerot aktivoidaan aina tilauksesta seuraavan kuukauden ensimmäisellä viikolla, eli jos ISIC-yhdistelmäkorttisi on tilattu esim. joulukuussa, aktivoidaan se automaattisesti tammikuun alussa. Jos haluat aktivoida ISIC-numerosi itse jo ennen sitä, se onnistuu täällä: https://activate.isic.org/activation/. Kirjoita ”Your name on the card” -kenttään koko nimesi järjestyksessä Etunimi Sukunimi, ja ”Valid to” -kohtaan 09 2018, sillä lukiolaisen ISIC-numero on aina voimassa kolme vuotta kortin tilaamisesta eteenpäin.

 

Olen vaihtanut lukiota/lukioni nimi on vaihtunut. Täytyykö minun tilata uusi kortti?

Sinun ei ole pakko tilata uutta korttia mutta voit tehdä sen halutessasi. Uuden kortin saat tilattua ottamalla yhteyttä jäsenpalveluumme osoitteessa toimisto@lukio.fi. Uusi kortti maksaa viiden euron valmistus- ja toimituskulujen verran.

 

Haluan pois liiton sähköpostilistalta.

Sähköpostikirjeiden lopusta löytyy linkki, jota painamalla voit poistua sähköpostilistalta.

 

Minulle ei ole tullut Improbatur-lehteä.

Voit olla asiasta yhteydessä jäsenpalveluun (toimisto@lukio.fi). Tarkistamme osoitetietosi sekä lähetämme uusimman lehden sinulle.