Usein kysyttyä

Mihin asti jäsenyys ja opiskelijakortti ovat voimassa?

Jos olet liittynyt lukuvuoden 2018-2019 aikana tai liityt nyt, jäsenyys ja opiskelijakortti ovat voimassa 30.9.2019 asti. Huomaathan, että sinun tulee liittyäksesi olla täyspäiväisesti opiskeleva lukiolainen, eli jos olet esimerkiksi valmistunut viime syksynä tai opiskelet aikuislukiossa sivutoimisesti, et ole oikeutettu kortilliseen jäsenyyteen. Tarkistamme liittyneiltä opiskelijatodistukset.

 

Mikä on digitaalinen opiskelijakortti ja Frank app?

Digitaalinen opiskelijakortti on Frank App -sovelluksessa toimiva todistus voimassaolevasta opiskelijastatuksesta. Digikortin voi ottaa käyttöön jokainen Suomen Lukiolaisten Liiton kortillinen jäsen. Ensimmäisellä käyttökerralla palveluun tulee rekisteröityä luomalla tunnukset. Opiskelijanumeroa ei tarvita, vaan rekisteröitymiseen riittää henkilötunnus. Korttia ladattaessa lukiolaiset valitsevat oppilaitokseksi kohdan Lukio (Lukiolaisten Liitto).

Digitaalisen opiskelijakortin käyttöönottoa varten henkilötunnuksesi tulee löytyä rekisteristämme. Jos olet liittynyt ennen lokakuuta 2016, tulee sinun tallentaa henkilötunnuksesi rekisteriimme täällä.

 

Olen jäsen, mutta Frank App ei toimi!

Frank app alkaa toimia muutaman päivän sisällä liittymisestä ja jäsenyyden maksamisesta. Jos liittymisestä on yli neljä päivää, ongelma johtuu todennäköisesti siitä, että liittymisen yhteydessä ei ole hyväksytty tietojen vientiä Frankin ja opiskelijajärjestöjen Jolla-opiskelijarekisteriin. Lähetä tällöin viestiä osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Huom. laitathan mukaan yhteystietosi.

Jos olet vanha jäsen, eikä app ei toimi, tarkista, että seuraavat asiat ovat kunnossa:

  1. Suomen Lukiolaisten Liiton jäsenyytesi on voimassa, eli olet maksanut jäsenmaksun lukuvuodelta 2018–2019.
  2. Henkilötunnuksesi löytyy jäsenrekisteristämme. Lokakuussa 2016 tai myöhemmin jäseneksi liittyneiltä tunnus on kerätty liittymisen yhteydessä, mutta jos olet liittynyt tätä ennen, tulisi sinun täydentää henkilötunnuksesi rekisteriimme tällä lomakkeella. Tiedot päivittyvät lomakkeelta Frankille yön aikana, eli Frank app toimii seuraavana päivänä lomakkeen täyttämisestä.
  3. Käytössäsi on sovelluksen viimeisin versio.

Mikäli digitaalinen kortti ei toimi, vaikka kaikki yllä olevat asiat ovat kunnossa, ota yhteyttä jäsenpalveluumme osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Teknisissä ongelmissa voit olla yhteydessä myös suoraan Frankiin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@frank.fi.

 

Olen liittynyt jäseneksi, mutta en ole saanut opiskelijakorttia.

Muovisten opiskelijakorttien toimitusaika on noin kaksi viikkoa liittymismaksun maksamisesta. Jos tilauksesta on kulunut yli kaksi viikkoa, kannattaa tarkistaa, että olet varmasti tilannut muovisen kortin digikortin lisäksi. Näet tilauksesi laskulta: muovisen kortin hinta on 25€ tai 34€ ja tuotteen nimi laskulla on Lukiolaiskortti. Jos laskun summa on 20€, tilaukseesi on sisältynyt pelkkä digitaalinen opiskelijakortti. Muovikortin tilaus onnistuu viiden euron hintaan laittamalla viestiä jäsenpalveluumme osoitteeseen toimisto@lukio.fi.

Jos olet maksanut liittymislaskun (25€/34€), etkä ole kahden viikon kuluessa saanut korttia, lähetäthän meille maksusta kuitin osoitteeseen toimisto@lukio.fi, niin tarkistamme, mikä tilauksessa on mennyt vikaan. Kuvakaappaus verkkopankista käy hyvin.

 

En ole saanut jäsenmaksulaskua, mitä teen?

Voit pyytää uuden laskun jäsenpalvelustamme laittamalla sähköpostia osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Ilmoitathan viestissäsi koko nimesi sekä opiskelijakorttisi PAS-numeron tai syntymäaikasi. Huomaathan, että jos lukio-opintosi jatkuvat neljännelle vuodelle, emme ole enää lähettäneet automaattisesti uutta laskua. Lisätietoja seuraavassa kohdassa.

 

Jatkan lukiota neljännelle vuodelle, voinko jatkaa jäsenenä?

Voit! Lähetä meille opintotodistus lukio-opintojen jatkumisesta osoitteeseen toimisto@lukio.fi, niin lähetämme laskun lukuvuoden 2018–2019 jäsenyydestä. Todistukseksi kelpaa koulun leimalla varustettu paperinen todistus tai kuvakaappaus Wilmasta tai vastaavasta sähköisesta opintojärjestelmästä. Esimerkiksi kuvakaappaus yo-kirjoitusilmoittautumisesta tai työjärjestyksestä käy hyvin. Tarkistathan, että kuvassa näkyy nimesi ja lukion nimi.

ISIC-kortin omistajille lähetämme lisäksi kolmen euron laskun ISIC-ominaisuuden pidentämisestä.

 

Voiko jäsenmaksulaskun/muistutuslaskun maksaa eräpäivän jälkeen?

Jäsenmaksulaskun voi maksaa myös eräpäivän jälkeen, kuitenkin kuluvan lukuvuoden aikana eli 31.5. mennessä. Eräpäivän ylittämisestä ei veloiteta lisämaksua. Käytäthän laskulla näkyvää viitenumeroa.

 

Onko jäsenmaksulasku pakko maksaa?

Jos et halua jatkaa jäsenyyttäsi Liitossa, lähetä meille osoitteeseen toimisto@lukio.fi seuraavat tiedot:

  • Etunimi ja sukunimi
  • Syntymäaika
  • Opiskelijakortin PAS-numero (ISIC-korteissa Pass number)
  • Miksi et halua jatkaa jäsenyyttäsi (vapaaehtoinen)

Jos et tiedä PAS-numeroasi, sen ilmoittaminen ei ole välttämätöntä. Kuittaamme jäsenyyden irtisanomisen vastaamalla sähköpostiisi.

 

Miksi sain tekstiviestillä muistutuslaskun?

Alkuperäiset jäsenmaksulaskut on lähetetty kesäkuussa kaikille viime lukuvuonna jäsenmaksun maksaneille. Jos laskutustavaksi on valittu sähköposti, alkuperäinen lasku on voinut mennä roskapostilaatikkoon ja poistua sieltä. Tekstiviestimuistutuksen laskutiedot ovat samat kuin alkuperäisellä laskulla, joten voit siis maksaa laskun tekstiviestissä näkyvillä tiedoilla. Muistutuslaskusta ei veloiteta lisämaksua. Halutessasi voit myös saada uuden laskun sähköpostilla tai postissa. Laitathan tällöin meille viestiä osoitteeseen toimisto@lukio.fi.

 

Mitä etuja jäsenmaksun maksamalla saa?

Jäsenmaksun maksamalla jäsenyytesi ja opiskelijakorttisi voimassaolo jatkuvat lukuvuonna 2018–2019. Opiskelijakortin voimassaolo uusitaan korttiin liimattavalla lukuvuositarralla, joka postitetaan sinulle maksettuasi jäsenmaksun.

Jäsenenä saat huikeita opiskelijaetuja yhteistyökumppaneiltamme, lukiolaisten aikakauslehti Improbaturin, alennusta Lukiolaisten tapahtumista ja tietysti tuet samalla Liiton tärkeää vaikuttamistyötä. Opiskelijaedut löydät kootusti opiskelijapalvelu Frankin sivuilta.

 

Miksi laskullani on laskutuslisä?

Veloitamme paperisen laskun lähettämisestä 2,90€ arvoisen laskutuslisän. Pyrimme erityisesti ympäristösyistä siirtymään yhä enemmän sähköiseen laskutukseen. Laskutuslisän veloittamisesta on tiedotettu jäseniämme sähköpostitse toukokuussa 2018. Voit muuttaa laskutustavan lähettämällä meille osoitteeseen toimisto@lukio.fi seuraavat tiedot:

  • Laskutustapa: sähköposti
  • Opiskelijan nimi:
  • Syntymäaika:
  • Opiskelijakortin PAS-numero:

PAS-numero löytyy opiskelijakortistasi (ISIC-korteissa nimellä Pass number). Jos et tiedä PAS-numeroasi, sen ilmoittaminen ei ole välttämätöntä.

 

Olen kadottanut opiskelijakorttini, voinko saada uuden?

Jos haluat tilata uuden kortin viiden euron painatuskustannusten hintaan, kerro se meille sähköpostilla, niin lähetämme laskun! Halutessasi uuteen korttiin voidaan liittää ISIC-ominaisuus eli kansainvälinen opiskeiljakortti 9€ lisähintaan. Laita mukaan seuraavat tiedot itsestäsi:

  • Etunimi ja sukunimi
  • Syntymäaika
  • Opiskelijakortin PAS-numero (ISIC-korteissa Pass number)
  • Uusi kasvokuva (vapaaehtoinen)

Jos et tiedä PAS-numeroasi, sen ilmoittaminen ei ole välttämätöntä.

 

Mihin asti jäsenyyteni on voimassa?

Lukuvuoden 2019-2019 jäsenyys ja opiskelijakortti ovat voimassa 30.9.2019. Jäsenyys uusitaan seuraavalle lukuvuodelle maksamalla 20 euron jäsenmaksu. Jäsenmaksulaskut lähetetään kesäkuussa.

 

Miten liityn jäseneksi?

Jäseneksi voit liittyä täällä. Jos et halua täyttää sähköistä liittymislomaketta, voit pyytää lukioltasi paperisen liittymislomakkeen ja lähettää sen täytettynä meille. Liittyminen on mahdollista myös Seppälän koulukuvien koulukuvatilauksen yhteydessä. Huom. voit liittyä jäseneksi missä vaiheessa vuotta tahansa, mutta opiskelijakorttien ja lukuvuositarrojen postitus on vuosittain tauolla noin kesäkuun alusta heinäkuun loppuun. Jäsenyyden hinta on aina sama ajankohdasta riippumatta.

 

Mitä jäsenyys maksaa ja kuuluuko opiskelijakortti hintaan? 

Jäsenyyden hinta on 20 euroa vuodessa. Digitaalinen opiskelijakortti toimii Frank App-sovelluksessa ja kuuluu hintaan! Halutessasi voit liittymisen yhteydessä tilata myös muovisen opiskelijakortin tai kansainvälisen ISIC-opiskelijakortin. Voit siis valita seuraavista:

  • Pelkkä digitaalinen opiskelijakortti (jäsenmaksu 20€)
  • Digitaalinen ja muovinen opiskelijakortti (jäsenmaksu 20€ + kortin painatuskulut 5€)
  • Digitaalinen ja kansainvälinen opiskelijakortti (jäsenmaksu 20€ + painatuskulut 5€ + ISIC-lisenssi 9€)

 

Kuka voi liittyä?

Lukiolaisten kortilliseksi jäseneksi voi liittyä kuka tahansa päätoimisesti suomalaisessa lukiossa opiskeleva henkilö. Päätoimisen lukio-opiskelun kriteerit löydät täältä. Kortillinen jäsen on oikeutettu valtakunnalliseen opiskelijakorttiin ja kaikkiin muihin Lukiolaisten jäsenetuihin. Ei-päätoimiset lukio-opiskelijat voivat liittyä kortittomaksi jäseneksi lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Kortiton jäsen ei ole oikeutettu opiskelijakorttiin, mutta saa esimerkiksi äänioikeuden Suomen Lukiolaisten Liiton liittokokouksessa.

 

Miten jäsenyys uusitaan?

Kaikki lukio-opintojansa jatkavat jäsenet saavat kesäkuussa kotiinsa jäsenmaksulaskun, jonka maksaneille lähetetään lukuvuositarra elokuussa. Lukuvuositarra liimataan opiskelijakorttiin, jolloin opiskelijakortin voimassaolo jatkuu seuraavan lukuvuoden ajan.

 

Olen lähdössä vaihtoon, mitä pitäisi tehdä liiton jäsenyydelle?

Voit jatkaa jäsenyyttäsi vaihtovuoden ajan tai laittaa sen tauolle, jolloin mitätöimme laskusi mutta emme poista tietojasi. Jäsenyyden jatkaminen onnistuu jäsenmaksulaskun maksamalla. Jos haluat laittaa jäsenyyden tauolle, lähetä meille sähköpostia ja kerro viestissäsi nimesi, lukiosi ja opiskelijakorttisi PAS-numero. Huomaathan, että jos laitat jäsenyyden tauolle, jäsenyys ei ole voimassa vaihdon jälkeisenä keväänä tai kesänä, sillä seuraavan lukuvuoden jäsenyys astuu voimaan aina vasta elokuussa.

 

Milloin saan korttiini uuden lukuvuositarran?

Lukuvuositarrat postitetaan automaattisesti kaikille jäsenmaksulaskun maksaneille. Toimitusaika on 2-3 viikkoa maksamisesta. Jos olet maksanut jäsenmaksun, mutta et ole saanut lukuvuositarraa, laita meille viestiä osoitteeseen toimisto@lukio.fi.

 

Mihin kohtaan lukuvuositarra liimataan?

Lukuvuositarra liimataan opiskelijakorttiin kasvokuvan ja kortin alareunan väliin, kohdan “LUKUVUOSI” päälle. Tarkemmat ohjeet löydät lukuvuositarran mukana lähetetystä kirjeestä.

 

Kadotin lukuvuositarran, mitä teen?

Jos osoitteesi on muuttunut, tulisi sinun postittaa korttisi alla olevaan osoitteeseen, niin liimaamme uuden tarran korttiin toimistollamme. Laita mukaan palautuskirjekuori, johon on valmiiksi kirjoitettu osoitetietosi ja liimattu postimerkki. Ilman palautuskuorta lähetetyistä korteista joudumme veloittamaan viiden euron postituskustannusten verran. Halutessasi voit myös hakea uuden tarran toimistoltamme.

Postitusosoite:

Suomen Lukiolaisten Liitto ry / Jäsenpalvelu

Töölönkatu 35B

00260 Helsinki

Jos osoitteesi ei ole muuttunut, ota yhteys jäsenpalveluumme. Asian käsittelyä nopeuttaa, jos voit lähettää meille sähköpostitse kuitin maksusta. Kuvakaappaus verkkopankista käy hyvin.

 

Kortissani on virheellistä tietoa, mitä teen?

Jos olet tehnyt opiskelijakorttihakemuksen nettisivuillamme tai paperisella lomakkeella, ota yhteyttä jäsenpalveluumme (toimisto@lukio.fi).

Jos olet tilannut kortin Seppälän koulukuvien kautta, kannattaa ottaa yhteyttä suoraan heihin laittamalla sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@koulukuvat.fi.

 

Tilasin kortin Seppälän koulukuvien kautta, mutta en ole saanut laskua.

Lasku on lähetetty valitun laskutustavan mukaan joko postissa tai sähköpostitse noin viikon kuluessa koulukuvauksista. Tarkista siis roskapostikansio ja jos laskua ei löydy, ota yhteyttä jäsenpalveluumme (toimisto@lukio.fi).

 

Osoitteeni on muuttunut, mitä teen?

Laita sähköpostia osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Kerro nimesi, vanha ja uusi osoitteesi, lukiosi sekä jäsennumerosi (löytyy kortista kohdasta PAS). Huomaathan, että osoitteet eivät päivity meille suoraan Postilta.

 

Minulta pyydettiin opiskelutodistusta, mitä se tarkoittaa?

Opiskelutodistukseksi käy lukiosi kansliassa kirjoitettu ja leimattu paperinen todistus tai kuva tällaisesta todistuksesta. Myös kuvankaappaus Wilmasta, Helmestä tai vastaavasta järjestelmästä käy, kunhan siinä näkyy nimesi ja että olet kirjautunut sisään. Neljännen vuoden opintotodistuksesta vaaditaan, että siitä käy ilmi opintojen jatkuminen. Nappaa siis kuva esim. yo-kirjoitus- tai kurssi-ilmoittautumisesta.

 

Minkälaisen kuvan valitsen opiskelijakorttiin?

Kuvan on oltava helposti tunnistettava kasvokuva. Kuvan tulee olla suoraan edestäpäin otettu eikä kuvassa saa olla esimerkiksi aurinkolaseja. Kortinvalmistajalla on oikeus rajata kuva vaatimusten mukaiseksi.

 

Minulla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Voinko tilata kortin?

Voit tilata kortin myös ilman henkilötunnusta. Tilaa kortti tällöin paperisena tai lähetä tarvittavat tiedot osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Paperisen liittymislomakkeen saat lukioltasi.

 

Minulla on jo opiskelijakortti. Voinko saada korttiin ISIC-ominaisuuden?

ISIC-ominaisuuden voit lisätä myös jo tilattuun korttiin ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun (toimisto@lukio.fi). Tällöin maksettavaksi tulevat ISIC-lisenssimaksu (9 euroa) ja uuden kortin valmistuskustannukset (5 euroa).

 

Tilasin ISIC-yhdistelmäkortin, mutta kansainväliset verkkoalennukset eivät toimi.

ISIC-kortin lisenssi aktivoituu parin päivän kuluessa siitä, kun opiskelijakortti on lähtenyt tuotantoon. Tarkista, että olet maksanut laskusi oikealla viitenumerolla ja olet saanut meiltä vahvistusviestin. Jos olet jo saanut kortin postissa, mutta alennukset eivät silti toimi, voit käydä aktivoimassa korttisi täällä. Merkitse “Valid to”-kenttään kuukaudeksi 09 ja vuodeksi vuosi, jona aiot valmistua lukiosta.

 

Olen vaihtanut lukiota/lukioni nimi on vaihtunut. Täytyykö minun tilata uusi kortti?

Sinun ei ole pakko tilata uutta korttia mutta voit tehdä sen halutessasi. Uuden kortin saat tilattua ottamalla yhteyttä jäsenpalveluumme osoitteessa toimisto@lukio.fi. Uusi kortti maksaa viiden euron valmistus- ja toimituskulujen verran.

 

Haluan pois liiton sähköpostilistalta tai päivittää sähköpostiosoitteeni.

Sähköpostikirjeiden lopusta löytyy linkki, jota painamalla voit poistua sähköpostilistalta tai päivittää yhteystietosi uutiskirjettä varten. Jos haluat myös laskut jatkossa eri sähköpostiosoitteeseen, ilmoitathan siitä meille osoitteeseen toimisto@lukio.fi.

 

Miksi korttini mukana ei tullut lukuvuositarraa?

Ensimmäisen jäsenkauden aikana korttiin ei tarvita vielä lukuvuositarraa, vaan voimassaoloaika on painettu suoraan korttiin. Uuden lukuvuositarran saat ensi syksynä maksamalla kesän aikana saapuvan jäsenmaksulaskun.

 

Minulle ei ole tullut Improbatur-lehteä.

Voit olla asiasta yhteydessä jäsenpalveluun (toimisto@lukio.fi). Tarkistamme osoitetietosi sekä lähetämme uusimman lehden sinulle.