Tutortoiminta

Tutortoiminta on oiva keino perehdyttää uudet lukiolaiset osaksi lukion opiskelukulttuuria, rakentaa yhteishenkeä lukioon ja tarjota opiskelijoille matalan kynnyksen vertaistukea. Tutortoiminnalla pyritään ottamaan uudet opiskelijat tiiviiksi osaksi kouluyhteisöä heti lukion alkutaipaleella. Yhdessä tutorit ja opiskelijakunnan hallitus tekevät tärkeää työtä sen puolesta, että oma lukio olisi jokaiselle paras mahdollinen paikka olla ja opiskella.

Tutortoiminta

Tutoropas neuvoo tutortoiminnan toteuttamiseen sekä tutorvuoden suunnitteluun.

Tutorkoulutusopas auttaa suunnittelemaan koulutuksen tutoreille omassa lukiossa. Opasta voivat hyödyntää niin opiskelijat kuin koulutusta suunnitteleva henkilökuntakin.

Tutorkoulutukset ovat Lukiolaisten järjestämiä koulutuksia lukioiden tutoreille. Koulutus on maksuton ja sen sisältö räätälöidään juuri kyseiselle lukiolle sopivaksi. Koulutuksessa osallistujat perehtyvät tutorin rooliin ja tehtäviin, hyvän tutortoiminnan periaatteisiin, oppivat menetelmiä suunnitella tutorvuotta sekä toteuttaa toiminnallisia menetelmiä uusien opiskelijoiden ryhmäyttämiseksi. Tilaa tutorkoulutus omalle lukiollesi!

Lukiolaisten Liitto järjestää keväisin myös peruskoulutuksen (n. 3 h) tutoreille etänä. Keväällä 2024 tutorien peruskoulutukset järjestetään 7.5. ja 22.5. klo 12–15 Zoomissa. Tutorohjaaja voi valita näistä lukiolleen sopivimman ja ilmoittaa tutorryhmänsä mukaan.

Tutorohjaajien peruskoulutus järjestetään 16.5. Tampereella. Tukea ja koulutusta tutorohjaajille tarjoamme valtakunnallisen tutorverkoston voimin, josta voit lukea osoitteessa: bit.ly/tutorverkosto.

TUU MUKAAN

Parhaan hyödyn ja huvin lukioelämästä saat irti liittymällä Lukiolaisten jäseneksi: rahanarvoiset edut taskussasi, valtavasti mahdollisuuksia harrastaa ja lukiolaisten ääni vahvana päätöksenteossa!