Perustietoa lukiosta

Tervetuloa lukioon! Lukio on ihanaa, hauskaa ja ikimuistoista aikaa, josta saat parhaiten irti Lukiolaisten jäsenenä. Voit helpottaa kutkutusta lukemalla perusjutut lukiosta tältä sivulta! Lukiolaisen oikeusturvasta ja ajantasaisimmista opiskeluun liittyvistä kysymyksistä pääset kärryille Lukiolaisoppaasta ja lukiolaisten parhaat vinkit opiskelijaelämään löydät Kysy lukiolaiselta -sivulta.

Lukio on yleissivistävä toisen asteen koulutus, joka oppimäärä on suunniteltu suoritettavaksi kolmessa vuodessa. Opiskelijalla on kuitenkin oikeus opiskella myös neljä vuotta, mikäli hän niin haluaa.

Opinnoista osa on pakollisia ja osa valinnaisia. Pakolliset opinnot on jokaisen käytävä, valinnaisia opintoja voi ottaa puolestaan niistä aineista, jotka itseä erityisesti kiinnostavat. Lukion päättötodistuksen saa, kun suorittaa 150 opintopistettä (sisältäen pakolliset opintojaksot). Taito- ja taideaineissa voit joissain oppilaitoksissa suorittaa lukiodiplomeita, jotka ovat merkkinä osaamisestasi.

Ylioppilaita

Jos haluaa valmistua ylioppilaaksi, on osallistuttava ylioppilaskirjoituksiin. Ylioppilaskirjoituksissa mitataan aina kirjoitettavan aineen pakollisten ja valtakunnallisten valinnaisten opintojen oppimäärän osaamista sekä oman ajattelun kypsyyttä. Ylioppilaskirjoituksista eli ylppäreistä voi kuulla kauhutarinoita, mutta niistä selviää kyllä hengissä!

Ylioppilastutkinnossa äidinkielen ja kirjallisuuden koe on kuitenkin kaikille pakollinen, ja sen lisäksi tulee kirjoittaa vähintään neljä koetta, vähintään kolmesta seuraavista ryhmistä: matematiikka, toinen kotimainen kieli, reaaliaine tai vieras kieli. Yhden kokeista pitää olla ns. pitkän oppimäärän koe. Ylioppilastutkinnon kokeita voi suorittaa keväisin ja syksyisin, ja kokeita voi hajauttaa kolmelle tutkintokerralle niin, ettei kaikki aineita tarvitse kirjoittaa yhdellä kertaa. Ylioppilaskokeiden uusimiskertoja ei ole rajoitettu.

Lukion suorittamisen jälkeen on mahdollisuus ja valmiudet hakea opiskelemaan korkeakouluihin eli yliopistoon ja ammattikorkeakouluun. Lukiossa saa opinto-ohjausta, kuten yläkoulussakin, jotta omalta tuntuva koulutuspolku löytyisi mahdollisimman hyvin.

Lukio on myös täynnä erilaisia sykähdyttäviä perinteitä! Jokaisella oppilaitoksella on omansa, mutta näkyvimmät perinteet ovat penkinpainajaiset eli penkkarit sekä vanhojen tanssit. Penkkareissa kolmannen vuoden opiskelijat, abit, pukeutuvat naamiaisasuihin ja juhlistavat opiskelun päättymistä ennen ylioppilaskokeita. Vanhojen tansseissa toisen vuoden opiskelijat tanssivat juhlavissa puvuissa sen kunniaksi, että saavat itselleen koulun vanhimman tittelin.

Lukiolaisten Liiton jäsenyys on olennainen osa lukiolaisuutta. Tarjoamme nuorille laaja-alaisesti niin laadukasta harrastustoimintaa tapahtumien ja vapaaehtoistoiminnan muodossa kuin lukiolaisen arkea helpottavia palveluita, alennuksia ja etuuksia. Jäsenenä tuet myös vaikuttavaa edunvalvontatyötämme, jonka avulla varmistetaan, että lukiolaisilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Siispä lämpimästi tervetuloa lukioon!

Wanhat

TUU MUKAAN

Parhaan hyödyn ja huvin lukioelämästä saat irti liittymällä Lukiolaisten jäseneksi: rahanarvoiset edut taskussasi, valtavasti mahdollisuuksia harrastaa ja lukiolaisten ääni vahvana päätöksenteossa!