Henkilökunnalle

Suomen Lukiolaisten Liitto on kaikkia Suomen lukiolaisia edustava opiskelijajärjestö. Vaikutamme sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla siihen, että asiat olisivat lukiossa ja lukiolaisilla paremmin. Lisäksi tarjoamme jäsenillemme palveluita aina oikeusturvaneuvonnasta jäsenalennuksiin.

KOULUTUKSET

Henkilokunnalle

Järjestämme vuosittain yli 30 koulutusta ja tilaisuutta opiskelijoille, opettajille ja lukiokoulutuksesta kiinnostuneille. Liiton koulutukset ovat pääsääntöisesti maksuttomia, lukuun ottamatta kohtuullisia majoitus- tai ateriakustannuksia.

Ohjus-koulutukset ovat ohjaaville opettajille suunnattuja, maksuttomia koulutuksia, jotka tarjoavat tietoa ja taitoa ohjaajan roolissa toimimiseen ja osallisuuden kehittämiseen lukiossa. Syksyn opiskelijakuntia ohjaavien opettajien koulutus järjestetään 7.9.2023 Zoomissa.

Viestimme uutiskirjeitse lukiohenkilökunnalle noin neljästi vuodessa. Tämän tiedon pariin pääset linkistä: bit.ly/lukiolaistervehdys_liity.

Lukioissa tapahtuvan toiminnan tueksi järjestämme kaikille lukiolaisille tarkoitettuja Water-opiskelijakuntafestivaaleja sekä lukioille räätälöityjä Tutorkoulutuksia ja opiskelijakuntien hallitukseille suunnattuja Jano-koulutuksia. Katso lisätiedot tapahtumista ja koulutuksista.

OPPAAT

Opas opiskelijakunnille tarjoaa ohjeita opiskelijoiden vaikuttamiseen, hallitustoiminnan organisointiin, tapahtumien järjestämiseen, taloudenhoitoon ja varainhankintaan sekä tietoa opiskelijakunnan tehtävistä ja kehittämisestä. Tutustu opiskelijakuntatoiminnan oppaaseen.

Pääsääntöisesti opiskelijakunnat ovat rekisteröimättömiä yhteisöjä. Mikäli opiskelijakunta haluaa rekisteröityä yhdistykseksi saadakseen oikeushenkilön aseman, Suomen Lukiolaisten Liitto on koonnut selkeät ja kattavat ohjeet yhdistykseksi rekisteröitymiseen sekä opiskelijakunnan rekisteröityneen kannatusyhdistyksen mallisäännöt. Rekisteröityneen yhdistyksen toimintaa sääntelee mm. yhdistyslaki.

Henkilokunnalle-2

OPOILLE

Järjestämme vuosittain Suomen suurimman jatkokoulutustapahtuman Studian, jonne jäsenillämme on ilmainen sisäänpääsy. Lisäksi helpotamme lukiolaisten elämää tarjoamalla tietoa ja vertaistukea kaikissa opiskelijaelämän kysymyksissä.

Lukiolaisoppaasta löytyy kattavasti tietoa opiskelijan oikeuksista ja lukiolaisilla on myös mahdollisuus esittää oppaan kautta kysymyksiä, joihin asiantuntijamme vastaavat.

Uusille ykkösille kannattaa vinkata Kysy lukiolaiselta -kampanjastamme, joka toimii uusien opiskelijoiden tukena heidän aloittaessaan lukion. Kampanjassa uusien ykkösten kysymyksiin lukio-opiskelusta ja lukiolaiselämästä vastaavat toiset lukiolaiset.

Abeja puolestaan kannattaa kehottaa seuraamaan @Lukiolaiset-tiliä Instagramissa! Syksyllä jälleen starttaavassa #mustatuleeisona-kampanjassamme korkeakouluopiskelijat eri aloilta esittelevät omaa opiskelualaansa ja vastailevat lukiolaisten jatko-opintoja koskeviin kysymyksiin.