Yhdenvertaisuus Lukiolaisissa

Yhteisillä pelisäännöillä luodaan Suomen Lukiolaisten Liiton toiminnassa mukana oleville toimintatavat, joiden tarkoituksena on vahvistaa vuorovaikutustaitoja, kunnioittaa erilaisia näkemyksiä sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä. Pelisäännöillä edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta liiton toiminnassa, tapahtumissa ja tiloissa.

Tavoitteenamme on häirinnästä, kiusaamisesta ja syrjinnästä vapaa järjestö, jossa on tilaa erilaisille näkemyksille ja uuden oppimiselle, ja jossa uskalletaan kohdata myös epämukavat vuorovaikutustilanteet sekä hyväksyä erehdykset.

Tiedätkö mistä puhutaan? Tunne käsitteet:

Häirintä on loukkaavaa, painostavaa tai alistavaa käytöstä toista ihmistä kohtaan.

Seksuaalinen häirintä on sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta.

Kiusaaminen on väkivaltaa. Se on haukkumista, ilkeitä puheita, yksin jättämistä tai eristämistä ryhmästä, tönimistä ja lyömistä. Kiusaamisteot vahingoittavat tai loukkaavat toista. Erimielisyydet ja niistä johtuvat riidat eivät ole kiusaamista, ellei niissä ole mukana epäasiallisia tekoja toista kohtaan tai toiselle haitallista tai vahingoittavaa vallankäyttöä.

Syrjintää on se, kun ihmistä kohdellaan huonommin kuin toisia jonkin henkilökohtaisen ominaisuuden perusteella (esim. sukupuoli, etninen alkuperä, toimintakyky, seksuaalinen suuntautuminen, sosioekonominen tausta, ulkonäkö).

Lukiolaisten toiminnassa olet valta-asemassa, kun toimit esimerkiksi puheenjohtajana, kouluttajana tai tapahtuman järjestäjänä: tällöin olet auktoriteettiasemassa, jossa sinua katsotaan ylöspäin. Myös ikä, ryhmänvetäjän rooli ja työtehtävät voivat luoda valta-asetelmia.

REILUN TOIMINNAN PELISÄÄNNÖT

Suomen Lukiolaisten Liiton kaikessa toiminnassa ja tapahtumissa noudatetaan reilun toiminnan pelisääntöjä.

Avoimen vuorovaikutuksen, oppimisen ja kohtaamisen tavoitteet toteutuvat paremmin silloin, kun jokainen tulee kohdatuksi omana itsenään.

Erilaisuus on rikkaus ja välillä maailman muuttaminen vaatii vaikeitakin keskusteluja. Sallimalla myös omasta mielipiteestä eroavat ajatukset luovat turvallisempaa ympäristöä kaikille.

Jotta voimme yhdessä onnistua tässä tavoitteessa, pyydämme kaikkia toimintaamme ja tapahtumiimme osallistuvia sitoutumaan seuraaviin pelisääntöihin.

Kasa iloisia lukiolaisia

Lukiolaisten Liitossa me luomme avointa ja rohkeaa toimintakulttuuria seuraavien pelisääntöjen mukaisesti:

Nämä pelisäännöt toimivat myös liiton asiakirjojen mukaisina turvallisemman tilan periaatteina.

Tunnistan tekemäni oletukset

Kunnioitan jokaisen itsemäärittelyoikeutta. Pyrin siihen, etten oleta esimerkiksi toisten sukupuolta, taustaa tai mielipiteitä. Kiinnitän huomiota sanavalintoihini ja tiedostan ihmisten olevan erilaisia yksilöitä.

  • Muistan, että erilaiset mielipiteet, poliittiset kannat, uskonnot ja vakaumukset ovat meille rikkaus.
  • Vältän syrjivää kieltä puheessa, myös vitseissä.
  • Vältän käyttämästä sukupuolittavia termejä.
  • Kun käytän lyhenteitä, muistan avata ne, enkä oleta kaikkien tietävän niiden merkityksiä.

Annan ja teen tilaa toisille

Tunnistan, millaisessa roolissa ja asemassa olen eri tilanteissa. Kunnioitan muiden puheenvuoroja, en puhu muiden päälle tai kommentoi muiden ajatuksia ja sanomisia epäasiallisesti.

  • Huomioin muut yksilöinä, ja otan kaikki mukaan mahdollisuuksien mukaan. 
  • Edistän demokratiaa ja osallisuutta ymmärtämällä, että saatan olla valta-asemassa suhteessa muihin ihmisiin.
  • Liiallisen uteliaisuuden hillitseminen on tilan antamista. Annan toisen tehdä valinnan siitä, mitä asioita hän haluaa jakaa kenellekin.
  • Kunnioitan jokaisen koskemattomuutta. Muistan, että jokaisella on oikeus vetää omat rajansa. En kyseenalaista toisen kokemusta tilanteesta.
  • Vältän haitallista klikkiytymistä ja otan kaikki mukaan tekemiseen.

Puutun epäasialliseen käytökseen

Jos havaitsen häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, puutun siihen, jos koen sen turvalliseksi. Ilmoitan siitä tarvittaessa häirintäyhdyshenkilölle.

  • Puuttuessani häirintätilanteeseen toimin jokaista osapuolta kuunnellen ja kunnioittaen.
  • Tunnistan, että kaverin käytökseen puuttuminen voi olla vaikeaa, mutta se on todella arvokasta.
  • Ilmoitan tarpeen mukaan eteenpäin myös tilanteista, joihin on jo puututtu.

Kuuntelen ja opin muilta

Otan jokaisen vastaantulevan ihmisen, asian ja tilanteen mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä. Olen avoin minulle annetulle palautteelle ja pyrin muokkaamaan toimintaani sen perusteella.

  • Huomioin, että jokainen oppii omalla tavallaan ja jokaiselle tulee antaa tila osallistua sen mukaisesti. Ymmärrän, että muut eivät välttämättä tiedä yhtä paljon kuin minä. Annan toisille mahdollisuus oppia.
  • Muistan inhimillisyyden: erehtyminen ja kysyminen on sallittua. Kaikkea ei tarvitse tietää ja osata valmiiksi.
  • Erehdyksen tehtyäni otan aikaa itsepohdiskelulle, pyydän anteeksi ja annan myös itselleni anteeksi. Voin jutella erehdyksestäni turvallisesti häirintäyhdyshenkilöiden kanssa.
  • Tunnistan, että ryhmässä toimiessa virheitä tapahtuu, mutta niistä yhdessä keskusteleminen edistää yhteisöllisyyttä.

Häirintäyhdyshenkilötoiminta

Miten häirintäyhdyshenkilötoiminta toimii Lukiolaisten Liitossa?

Lukiolaisten Liitossa toimii pysyviä häirintäyhdyshenkilöitä, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä kaikesta häirinnästä, jota kohtaa Lukiolaisten Liiton toiminnassa.

Muista, että toiminta voi olla häirintää, vaikkei tekijä tarkoittaisi sitä. Häirintää voi tapahtua suoraan kasvokkain, sosiaalisessa mediassa tai se voi ilmetä myös puheena porukassa tai huhujen levittämisenä. Häirintä ja ahdistelu ovat syrjinnän muotoja tasa-arvolain mukaan, joista seksuaalinen häirintä on rikos.

Keitä ovat häirintäyhdyshenkilöt?

Lukiolaisten Liiton häirintäyhdyshenkilöitä ovat 

  • Iris Kässi, liittohallituksen jäsen
  • Veronika Laihonen, liittohallituksen jäsen
  • Iiris Hynönen, sosiaalipolitiikan ja osallisuuden asiantuntija

Miten häirintäyhdyshenkilöihin saa yhteyden?

Häirintäyhdyshenkilöihin saat yhteyden osoitteesta bit.ly/hähy25. Häirintäyhdyshenkilöt eivät näe lomakkeesta lähettäjää, ellet ilmoita yhteystietojasi itse.

Mistä muualta apua?

Kasa lukiolaisia ulkona halailemassa

Mistä muualta saat apua?

Häirintää kohdatessa mieli saattaa järkkyä ja tällöin on hyvä kääntyä ammattiavun puoleen.

  • Sekasin-chat on tukilinja, jossa voi keskustella luottamuksellisesti ja anonyymisti mieltä painavista asioista.
  • Opiskeluterveydenhuolto auttaa mieltä askarruttavissa tilanteissa, kysy lisää omasta oppilaitoksestasi.
  • Chillaa-appista saa apua ahdistukseen, stressiin ja epävarmuuteen.
  • Nuorten kriisipiste tarjoaa matalan kynnyksen keskusteluapua kasvokkain ja etäyhteyksin.