Liittyminen, jäsenyys ja eroaminen

Miten liityn jäseneksi?

Jäseneksi voit liittyä täällä. Liittymiseen tarvitset kasvokuvan ja opiskelijatodistuksen. Lukiolta saatu hyväksymiskirje kelpaa todistukseksi! Liittyminen on mahdollista myös Seppälän koulukuvien tai Kuvaverkon koulukuvatilauksen yhteydessä.

Voit liittyä jäseneksi missä vaiheessa vuotta tahansa, mutta opiskelijakorttien ja lukuvuositarrojen postitus on vuosittain tauolla noin kesäkuun alusta heinäkuun loppuun. Jäsenyyden hinta on aina sama ajankohdasta riippumatta.

Mikäli sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, laita meille sähköpostia osoitteeseen: toimisto@lukio.fi!

Kuka voi liittyä jäseneksi?

Lukiolaisten jäseneksi voi liittyä kuka tahansa päätoimisesti suomalaisessa lukiossa opiskeleva lukiolainen. Päätoimisen lukio-opiskelun kriteerit löydät täältä. Kortillinen jäsen on oikeutettu valtakunnalliseen opiskelijakorttiin ja kaikkiin Lukiolaisten jäsenetuihin. Voit siis liittyä jäseneksi jos:

• opiskelet päivälukiossa
  • opiskelet kaksois- tai kolmoistutkintoa
  • opiskelet päätoimisesti aikuislukiossa
  • olet vaihto-opiskelija Suomessa

Ei-päätoiminen lukio-opiskelija voi liittyä kortittomaksi jäseneksi lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Kortiton jäsen ei ole oikeutettu opiskelijakorttiin, mutta saa esimerkiksi äänioikeuden Suomen Lukiolaisten Liiton liittokokouksessa.

Jatkan lukiota neljännelle vuodelle, voinko jatkaa jäsenenä?

Voit! Jos opintosi jatkuvat neljännelle vuodelle lukuvuonna 2023–2024 ja haluat jatkaa jäsenenä, laita meille viestiä osoitteeseen toimisto@lukio.fi. Laita liitteeksi todistus opintojen jatkumisesta. Todistukseksi käy esim. kuvakaappaus Wilmasta tai muusta vastaavasta yo-ilmoittautumisesta tai tämän kevään lukujärjestyksestä. Kuvassa tulee näkyä myös oma nimi sekä lukio. Lähetämme sitten laskun lukuvuoden 2023–2024 jäsenyydestä.

Huomaathan, että opintojesi tulee olla päätoimisia, eikä esimerkiksi yo-kokeiden korottaminen oikeuta jäsenyyden jatkamiseen.

Mihin asti jäsenyys ja opiskelijakortti ovat voimassa?

Liittyessäsi voit valita jäsenyyden pituudeksi 1-3 lukuvuotta riippuen jäljellä olevien opiskeluvuosien määrästä. Tällä hetkellä ostettu jäsenyys on voimassa vähintään 30.9.2024 asti.

Maksoin laskun, mutta en ole saanut opiskelijakorttia

Fyysinen opiskelijakortti lähtee tuotantoon, kun lasku on maksettu ja se toimitetaan noin 2-3 viikon kuluessa laskun maksamisesta. Digitaalinen opiskelijakortti Frank App aktivoituu ja alkaa toimimaan noin 3-5 päivän kuluessa laskun maksamisesta.

Jos olet maksanut korttilaskun (26€ tai 35€), eikä kortti ole kolmen viikon kuluessa saapunut, otathan yhteyttä jäsenpalveluun. Jos laskusi summa on 20€, kyseessä on pelkkä digitaalinen opiskelijakortti Frank App. Katso lisää Frank Appin käyttöönotosta sen omasta sivupalkista.

HUOM! Kesän aikana tilatut fyysiset opiskelijakortit toimitetaan elo-syyskuun aikana.

Mitä jäsenyys maksaa ja kuuluuko opiskelijakortti hintaan?

Jäsenyyden hinta on 20 euroa lukuvuodessa. Digitaalinen opiskelijakortti eli Frank App kuuluu hintaan! Halutessasi voit liittymisen yhteydessä tilata myös muovisen opiskelijakortin tai kansainvälisen ISIC-opiskelijakortin. Voit siis valita seuraavista:

• Pelkkä digitaalinen opiskelijakortti (jäsenmaksu 20€)
  • Digitaalinen ja muovinen opiskelijakortti (jäsenmaksu 20€ + kortin painatuskulut 6€)
  • Digitaalinen ja kansainvälinen opiskelijakortti (jäsenmaksu 20€ + painatuskulut 6€ + ISIC-lisenssi 9€)

Miten jäsenyys uusitaan?

Lukio-opintojaan jatkavat jäsenet saavat vuosittain kesäkuussa kotiinsa jäsenmaksulaskun, jonka maksaneille lähetetään lukuvuositarra elokuussa. Lukuvuositarra liimataan opiskelijakortin voimassaolo-kohdan päälle, jolloin opiskelijakortin voimassaolo jatkuu seuraavan lukuvuoden ajan.

Huom! Mikäli jatkat opintojasi neljännelle vuodelle, emme saa näistä automaattisesti tietoa emmekä näin lähetä laskua. Mikäli jatkat opintojasi neljännelle vuodelle, katsothan ohjeet ylempää.

Olen lähdössä vaihtoon, voinko laittaa jäsenyyden tauolle?

Voit jatkaa jäsenyyttäsi vaihtovuoden ajan tai laittaa sen tauolle, jolloin mitätöimme laskusi mutta emme poista tietojasi. Jäsenyyden jatkaminen onnistuu jäsenmaksulaskun maksamalla. Jos haluat laittaa jäsenyyden tauolle, lähetä meille sähköpostia ja kerro viestissä nimesi, lukiosi ja syntymäaikasi. Huomaathan, että jos laitat jäsenyyden tauolle, jäsenyys ei ole voimassa vaihdon jälkeisenä keväänä tai kesänä, sillä seuraavan lukuvuoden jäsenyys astuu voimaan aina vasta elokuussa.

Miten päätän jäsenyyteni?

Voit ilmoittaa erostasi sähköpostitse: toimisto@lukio.fi. Mitätöimme tällöin avoimet laskusi ja jäsenyys päättyy 1.10. alkaen. Jo maksettuja jäsenmaksuja emme pääsääntöisesti palauta. Muistathan ilmoittaa viestissä syntymäaikasi ja lukiosi nimen.