Kirjat ja materiaalit

Kirjat

Pitääkö kirjat ostaa ennen lukion alkua?
Ei tarvitse, nykyään uudet lukiolaiset saa koulukirjat maksuttomana, joko lainaan tai omaksi.
Jaakko

Saako mitään digikirjoja tallennettua omalle koneelle johonkin vai pitääkö aina olla netti, että niitä pystyy käyttämään? Jos pystyykin tallentamaan offlineen, niin miten ja minne?
Tietääkseni pystyy tallentamaan offlineen! Kurssin opettajat osaavat varmasti kertoa enemmän digikirjojen sisällöstä ja siitä miten ne toimii 🙂
Erika

Materiaalit

Mitä kaikkea lukioon tarvitaan kannettavan ja kirjojen lisäksi? Onko vihko vai kansisysteemi kätevämpi? Miten kansiosysteemi toimii? Onko muita vaihtoehtoja muistiinpanoille?
Varmaan riippuu pitkälti siitä, mistä ite tykkää eniten. Kansioon saa kätevästi kaikki monisteet, mutta vihkoonkin ne saa toki esimerkiksi liimalla kiinni.

Ite suosin vihkoja sen takia, että saa kirjoitettua muistiinpanoja ja laitettua monisteet samaan paikkaan. Yks muistiinpanotapa on myös kirjoittaa ne koneelle, esimerkiksi wordille jos tykkäät opiskella koneella. Sieltä ne löytyy myös kätevästi ja on helpompi muokata kuin käsin. Niin ja vielä tuohon että mitä tarvii, niin laskimen, perus koulutarvikkeet eli kyniä, kumi, teroitin, lyijyä jos käytät lyijytäytekyniä, viivotin. Monet käyttää korostuskyniä ja eri värisiä esim. stabiloita nii saa muistiinpanoista mieleisen näköiset.
Sara

Tarviiko lukiossa koneen?
Lukiossa käytetään konetta, mutta uudet lukion aloittavat saa sen ilmaiseksi koululta.
Kaapo

Saako lukiossa käyttää omaa konetta vai onko pakko käyttää koulun konetta?
Saa käyttää myös omaa konetta! Mutta jos siitä tulee kustannuksia niin koulun ei tarvii korvata niitä.
Milla

Onko täysin ok, jos oman tietokoneen akku ei ole parhainta laatua (mutta muuten täysin hyvä kone) ja lataa sitä kesken tunnin?
Jos on muuten hyvä kone ja on latausmahdollisuus (kirjotuksissa ainakin on) niin kyllä sillä varmasti pärjää! Pidät vaan laturin mukana 🙂

Pitääkö lukioon ostaa omat vihot?
Jep, vihot ostetaan itse 🙂

Onko macbook hyvä lukio koneena? Onko vaikeuksia?
On ollut vaikeuksia esim. Laskinohjelman kanssa, sekä abitin..niin en pysty suosittelemaan sitä henkilökohtaisesti.
Lidia

Macbook on hyvä lukiokoneena koon ja akun puolesta, mutta minulla on myös huonoja kokemuksia macbookista abitin käytön puolelta. Suosittelisin siis myös jotain muuta konetta!
Veera T.

Tarvitseeko läppäriä ekana päivänä?
Yleensä ei, jos ei oo erikseen ohjeistettu nii sillon ei tarvi.
Sari

Millainen laskin lyhyeen matikkaan?
Ihan tavallinen laskin riittää ja sen saa koulusta 🙂 Sellanen millä saa peruslaskutoimitukset tehtyä ja tarvittaessa logaritmoitua.
Laura

Tarviiko koneen joka tunnilla? Onko parempi kirjoittaa muistiinpanot koneelle vai paperille?
Ei varmaan joka tunnille tarvii, mutta melkein. Itse tykkään kirjoittaa paperille, koska niin opin helpommin ja olen varma, että ne ei häviä minnekkään + niitä on helpompi lukea paperilta, kuin koneelta ainakin omasta mielestäni.
Darja

Mitä asioita/tavaroita kannattaa hankkia ennen lukiota?
Kalenteri on minun mielestä kätevä lukiolaiselle, koska on niin monia palautettavia töitä ja tapahtumia. Kalenterin kanssa on helpompaa muistaa kaikki ja pysyä ajan tasolla. On hyvä hankkia myös esim.vihot ja muut opisleluvälineet etuajassa 🙂
Darja

Pitääkö mulla osta kirjojen lisäksi vielä vihkot?
Joo pitää jos et haluu kirjottaa muistiinpanoja koneelle!

Kannattaako kaappi hankkia?
Itselläni on kaappi koulussa, mutta käytän sitä todella harvoin. Kannatan sen hankintaa kuitenkin, sillä se on kätevä silloin kun on vaikka liikuntatavarat tai muuta “ylimääräistä” mitä ei tarvitse oppitunneilla. Sinne saa ne helposti laitettua koulupäivän ajaksi:)
Marjaana

Paljonko kaappi maksaa lukiossa?
Se on tosi lukiokohtasta, meillä ei maksa mitään😄
Sari

Meidän lukiossa on panttina 20€, sen saa sitten takasin kun avaimen palauttaa kansliaan!:)
Marjaana