Lukiolaisten toimisto esittäytyy: Koulutuspoliittinen asiantuntija Jenni Tuomainen

Blogi Toimiston tyypit

Tänään esittäytymisvuorossa on Jenni, joka toimii Lukiolaisten koulutuspoliittisena asiantuntijana! Jennin työpöydällä on lukiolaisten valtakunnallinen edunvalvonta, johon kuuluu esimerkiksi lukiokoulutuksen järjestämiseen ja rahoitukseen, koulutuksen laatuun, ylioppilastutkintoon sekä opiskelijavalintoihin liittyvät teemat. Rautaisen ammattilaisuuden lisäksi Jenni on työkaveri, joka tekee töitä suurella sydämellä ja on aina valmis auttamaan muita.

Kuka olet ja mitä teet Lukiolaisilla?

Olen Jenni Tuomainen, Lukiolaisten koulutuspolitiikan asiantuntija. Työpöydälleni kuuluvat siten opintoihin, opiskeluun, opintojen arviointiin lukiokoulutusjärjestelmään, ylioppilastutkintoon ja opiskelijavalintoihin liittyvä edunvalvonta ja teemoihin liittyvä poliittinen vaikuttaminen osana edunvalvontasektorin tehotiimiä. Edustan Lukiolaisia myös monissa eri työryhmissä esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriössä.

Millaisia odotuksia sulla on tälle vuodelle?

Odotan töideni saralta erityisesti Valtioneuvoston koulutuspoliittisen selonteon hyväksymistä eduskunnassa. Selonteossa määritetään kuitenkin koulutuspolitiikan suuntaviivat tulevaisuuteen, joten näin asiaan vihkiytyneenä odotan sitä kuumeisesti! Lisäksi odotan kaikkia mielenkiintoisia poliittisia twistejä, joita tässä vuoden aikana ehtii vielä tapahtumaan.

Lisäksi odotan ehdottomasti sitä, että pääsisimme syksyllä jo tapaamaan ihmisiä isoissakin porukoissa! En ollut lukioikäisenä Lukiolaisten aktiivi, joten toivoisin vihdoin pääseväni elämäni ensimmäiselle Lukiolaisten livetapahtumalle, jos sellaisia vaan pystytään järjestämään vielä tänä vuonna.

Miltä normaali työpäiväsi näyttää?

On haastava kuvailla normaalia työpäivääni, kun sellaista tiettyä kaavaa ei oikeastaan ole. ja se onkin itseasiassa parasta työssäni! Käytännössä kuitenkin jokaiseen työpäivään kuuluvat tietyt osaset. Sähköpostien lukemista ja kirjoittamista, uutisseurantaa, Twitter-kuohujen seuraamista ja toisaalta osallistumista siihen keskuteluun ja paljon toiminnan suunnittelua ja kehittämistä yhdessä muiden edunvalvontasektorilaisten kesken.

Lisäksi normaaliviikkoihini kuuluvat niin erilaisten sidosryhmien tapaamista, perehtymistä kokousmateriaaleihin ja Lukiolaisten edustamista työryhmissä, puheenjohtajan preppausta ja puheenvuorojen valmistelua hänelle, lausuntojen ja kommenttien kirjoittamista sekä lukiolaisilta ja aktiiveilta tuleviin edunvalvontakysymyksiin.

Mitä on sun vahvuudet?

Ainakin saan meidän sektorin muut tyypit nauramaan vaikeinakin hetkinä. Se on selkeä apu työilmapiirin kehittämisessä. Lisäksi olen kannustava ja tsemppaava, päämäärätietoinen ja haluan hoitaa työni ahkerasti ja hyvin. Rakastan uuden oppimista sekä itseni kehittämistä ja otan mielelläni asioista selvää. Lisäksi luen oikeudellistakin kapulakieltä kuin lähes vettä vaan, kiitos opintotaustani.

Koronakriisi jyllää yhä ja vaikuttaa työskentelyysi Lukiolaisilla. Miten tämä vaikuttaa fiiliksiisi? Kuinka etätyöt sujuvat?

Rakastan ihmisten näkemistä, joten väsyttäähän tämä yksinäisyys! Olen työskennellyt Lukiolaisilla nyt 5 kuukautta ja olen nähnyt livenä alle puolet työkavereistani. Onneksi työkaverit ovat olleet mahtavia ja ottaneet porukkaan mukaan tehokkaasti, joten olen sopeutunut osaksi toimistoa erinomaisesti. Mutta haluaisin kyllä jo toimistolle koko porukalla..

Näetkö, että etätyöskentely on tuonut jotain hyvää?

Puolet elämästäni on Helsingin sijaan Rovaniemellä, kun opinnot ovat kesken Lapin yliopistossa ja oma poikaystävä asuu myös pohjoisessa. Etätyö on nyt mahdollistanut myös minun oleskelun pohjoisessa paremmin, joten siinä mielessä etätyössä on ollut hyvätkin puolensa. Lisäksi arvostan jokaista ihmiskontaktia ja tapaamista todella paljon enemmän kuin aikaisemmin ja pidän erityisesti siitä, että palaverit pysyvät pääsääntöisesti ajassa ja asiassa, kun myöhästelyjä ei ole ja jokainen keskittyy siihen palaveriin.

Millainen Lukiolaiset on työpaikkana?

Lukiolaiset on reipas ja rempseä työpaikka. Olemme todella tiivis porukka, jonka kanssa on hauska tehdä töitä yhdessä. Näin isokaan työmäärä ei tunnu niin ikävältä, kun saamme tehdä sen yhdessä! Lisäksi työ on ollut mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa, joka on erittäin motivoivaa.

Sitten paljastetaan jotain henkilökohtaista:

Millainen on sun mielestä täydellinen vapaapäivä?

Mun täydellinen vapaapäivä on sopivassa määrin rentoutumista, jotain kivaa tekemistä sekä hyvää syötävää. On tärkeää saada nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, tehdä jotain kivaa ja päättää päivä hyvään illalliseen. Jos pääsisin johonkin paikkaan, missä on todella paljon koiranpentuja ja saisin rapsutella niitä sydämeni kyllyydestä, olisi se mun taivas. Lisäksi toivoisin ruuaksi bravuuriani scampipastaa voi-vermuttikastikkeella liitettynä jollain siihen sopivalla juomavalinnalla.