Mitä lukiolaisen pitäisi tietää opettajien lakoista?

Uutiset Vaikuttaminen

Uutisissa ja koulussa puhutaan opettajien lakosta, mutta mistä siinä on kysymys? Koostimme lyhyen tietopaketin lakosta, jotta lukiolaiset tietävät, mistä on kyse. Päivitämme tätä tiedostoa, kun saamme lisää tietoa ja vastaamme tämän kautta myös lukiolaisia usein mietityttäneisiin kysymyksiin.

Viimeksi päivitetty 20.4.2022.

Mitä lakkouhka tarkoittaa?

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Opettajien ammattijärjestö OAJ antoivat lakkovaroituksen, kun kuntasektorin työnantajien kanssa käydyt neuvottelut eivät ole päätyneet heidän toivomaansa lopputulokseen. Lisäksi lakkovaroitus on myöhemmin annettu myös joillekin yksityiskouluille. Lakko tarkoittaa sitä, että opettajat tiettyinä päivinä kieltäytyvät työstä eivätkä saa myöskään niiltä päiviltä palkkaa. Jos neuvotteluissa päästään sopuun ennen lakon alkamista, lakko peruuntuu.  Lakolla uhkaamisella pyritään edistämään neuvotteluja haluamaansa suuntaan.

Milloin ja missä lakko pidetään?

Toteutuneet lakot

• Ensimmäinen lakko pidettiin Jyväskylässä, Rovaniemellä, Oulussa ja Turussa 6.–7.4.
  • Toinen lakko pidettiin Tampereella ja Kuopiossa 12.–13.4.

Tulevat lakkovaroitukset

• Lakkouhka Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Oulun, Rovaniemen, Jyväskylän, Tampereen, Turun ja Kuopion kaupungin kouluissa 3.–9.5.
  • Lakkouhka 15 helsinkiläisissä yksityiskoulussa (Apollon yhteiskoulu, Helsingin englantilainen koulu, Helsingin Saksalainen Koulu, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsingin Uusi yhteiskoulu, Helsingin yhteislyseo, Herttoniemen yhteiskoulu, International School of Helsinki, Kulosaaren yhteiskoulu, Lauttasaaren yhteiskoulu, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Munkkiniemen yhteiskoulu, Oulunkylän yhteiskoulu, Pohjois-Haagan yhteiskoulu ja Töölön yhteiskoulu) 3.–10.5.
  • Lakkouhka Tampereella Kalevan lukiossa ja Tampereen yhteiskoulussa 3.–9.5.

Lakkovaroitus tarkoittaa, että lakot peruuntuvat, jos neuvotteluissa päästään sopuun ennen sitä.

Mitä mieltä Suomen Lukiolaisten Liitto on lakosta?

Suomen Lukiolaisten Liitto ei ota kantaa lakon tavoitteisiin tai siihen, millainen sopu neuvotteluissa tulisi syntyä. Suomessa työntekijöillä on laillinen oikeus käyttää lakkoa työtaistelukeinona, eivätkä Lukiolaiset vastusta tämän oikeuden käyttämistä. Lukiolaisten Liitto seuraa ja edistää opiskelijoiden oikeuksien toteutumista mahdollisen lakon aikana.

Mitä teen, jos kouluni opettajat menevät lakkoon?

Koulun rehtorin tehtävänä on antaa koulun opiskelijoille selkeät ohjeet siitä, mitä opiskelijoilta odotetaan lakon aikana. Käytänteet eri kouluissa voivat olla erilaisia: joissain kouluissa ei järjestetä opetusta ollenkaan, joissain kouluissa voidaan vaatia tulemaan koululle myös opettajien lakon aikana. Jos koulusi ohjeistus on epäselvä, lukion opiskelijoiden tai opiskelijakunnan hallituksen kannattaa olla yhteydessä rehtoriin.

Mitä jos lakko osuu koeviikolle?

Lukiossa tehdään arviointia koko ajan, joten jos koetta ei voida lakon takia järjestää, arviointi tehdään muiden kurssin aikaisten suoritusten (tuntityöskentely, muut suoritukset) perusteella. Opettajien näkökulmasta kokeen järjestäminen on lakonalaista työtä, jota ei voi siirtää toiseen ajankohtaan, joten opettaja ei todennäköisesti siirrä koetta toiselle päivälle. Opiskelijalla on oikeus saada arvosana opintojaksosta, vaikka koetta ei voitaisi järjestää.

Miten lakko vaikuttaa ylioppilaskirjoituksiin?

Lakkoa siirrettiin kahdella viikolla valtakunnansovittelijan pyynnöstä, jotta lakko ei osuisi ylioppilaskirjoitusten päälle. Kevään kirjoitukset ovat nyt ohi eikä lakko vaikuta kirjoitusten järjestämiseen. Lakko voi kuitenkin hidastaa ylioppilaskirjoitusten arviointia.

Miten lakko vaikuttaa IB-lukioiden loppukokeisiin?

Lakkovaroitus osuu pääkaupunkiseudulla IB-lukioiden loppukokeiden päälle. Neuvotteluissa on kuitenkin sovittu, että lakon ulkopuolelle rajataan IB-lukioiden loppukokeiden toteuttamiseen vaadittavat välttämättömät työtehtävät. IB-loppukokeet voidaan siis järjestää normaalisti.

Mitä jos lakko osuu juuri vanhojen tanssien tai penkkareiden päälle?

Tänä vuonna lukiolaisille tärkeitä tapahtumia, kuten vanhojen tansseja ja penkkareita, on monessa koulussa siirretty koronan takia. Siksi on mahdollista, että opettajien mahdollinen lakko osuu juuri opiskelijoille tärkeän tapahtuman päälle. Meidän näkökulmastamme on ehdottoman tärkeää, että vanhojen tansseja tai penkkareita ei jouduta perumaan, koska korona-ajan lukiolaiset ovat menettäneet jo niin paljon normaaliin nuoruuteen kuuluvia asioita. Tapahtumia valvomaan ei tarvita päteviä opettajia, joten jos lakko uhkaa perua lukiosi opiskelijoille tärkeän tapahtuman, kannattaa kysyä asiasta jo etukäteen rehtorilta ja pyytää varmistamaan tapahtuman toteutuksen tai viime kädessä siirtämisen. Voit myös pyytää opiskelijakunnan hallitusta selvittämään asiaa.

Lisätietoja

Onko sinulla kysyttävää lakosta tai pohdituttaako, että toimitaanko koulussasi opiskelijan kannalta oikein lakon aikana? Laita viestiä Lukiolaisten Liiton koulutuspoliittiselle asiantuntijalle Aliisalle:

• WhatsApp: 050 395 5334
  • Telegram: @aliisa_toivanen