Suomen Lukiolaissäätiön stipendin saajaksi Sara Nyman

Järjestön tiedotteet Uutiset

Suomen Lukiolaissäätiö myöntää vuosittain 2000 euron stipendin omassa lukiossaan aktiivisuutta osoittaneelle lukiolaiselle. Vuoden 2018 stipendi myönnettiin Sara Nymanille. Stipendin luovuttivat Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja Lukiolaissäätiön puheenjohtaja Alvar Euro.

Tänä vuonna hakemuksissa toivottiin painottuvan erityisesti omassa lukioyhteisössä tapahtuva vaikuttaminen ja aktiivisuus. Aktiivisuus voi ilmetä esimerkiksi tiettynä hankkeena tai tekona, joka on parantanut lukiolaisten oloja tai onnistunut aktivoimaan muita. Sara on toiminut esimerkillisen aktiivisena omassa lukioyhteisössään ja innostanut muitakin paikallisen vaikuttamisen saloihin.

“Vaikuttamisessa tarvitaan aina esimerkkejä, ja Sara on juuri sellainen. Hän on teoillaan innostanut muita vaikuttamaan, ja omalla panoksellaan parantanut maailmaa”, toteaa Suomen Lukiolaissäätiön puheenjohtaja Alvar Euro.

Sara Nyman toimii paikallislehden bloggaajana ja on tuonut nuorten mielipiteitä mukaan paikalliseen keskusteluun. Eri vaalien alla hän on aktivoinut alueen nuoria kiinnostumaan äänestämisestä ja vaikuttamisesta. Hän on ideoinut ja toteuttanut Säkylän seudun lukion osallistumista Ambassador school -projektiin mm. videoilla ja lukion kirjaston EU-infoseinällä, sekä toiminut ryhmänsä puheenjohtajana Euroscola-päivässä Strasbourgissa viime syksynä. Oman lukionsa ja alueensa lisäksi Nyman on aktiivinen Agenda2030-ryhmässä, SLL:n Lukiohackatonissa ja Improbatur-lehden lukijaraadissa, Eurooppanuorissa, Vihreiden nuorten koulutuspoliittisessa työryhmässä ja Varsinais-Suomen vaikuttajakoulussa.

“Tämä on mahtava juttu! Stipendi on suuri kunnia, ja motivoi vaikuttamaan entistä innokkaammin myös jatkossa”, Sara Nyman kertoo.

Lisätietoja:

Alvar Euro, puheenjohtaja, Suomen Lukiolaissäätiö
alvar.euro@lukio.fi, 050 918 6674

Saara Hyrkkö, asiamies, Suomen Lukiolaissäätiö
saara.hyrkko@lukio.fi, 040 719 7604

Suomen Lukiolaissäätiö on Suomen Lukiolaisten Liiton perustama säätiö, jonka tarkoituksena on tukea lukiolaiskulttuuria. Säätiö perustettiin vuonna 2011.