Sera Savolainen luotsaamaan Lukiolaisten mentorointihanketta

Järjestön tiedotteet Uutiset Yleinen

Lukiolaisten Liiton mentorointihankkeen projektipäälliköksi on valittu Sera Savolainen, 22. Savolainen siirtyy tehtävään Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssista, jossa hän on toiminut projektikoordinaattorina nuorten turvallisia vaikuttamismahdollisuuksia edistävässä hankkeessa. Hän on lisäksi tuotantotalouden insinööriopiskelija ja kartuttanut kokemusta aiemmin monissa luottamustehtävissään sekä Eurooppanuorissa vastaten valtakunnallisesta Eurooppatiedotus-hankkeesta.

Lukiolaisten uudessa hankkeessa toteutetaan mentorointiohjelma, jonka kautta lukiolaiset pääsevät tutustumaan eri korkeakouluihin ja suunnittelemaan omaa tulevaisuuttaan. Tavoitteena on ymmärtää lukiolaisten näkökulmasta koulutustasojen periytyvyyttä ja tehdä muutosta tähän olemassa olevaan ilmiöön, jotta jokainen lukiolainen vanhempien koulutustasosta riippumatta tunnistaa oman potentiaalinsa ja uskaltaa hakea toisen asteen opintojen jälkeen korkeakouluopintojen pariin. Ohjelma on tarkoitettu niille lukiolaisille, joiden vanhemmista kumpikaan ei ole korkeakoulutettu. Lisäksi tavoitteena on purkaa koulutusaloihin liittyvää sukupuolisegregaatiota.

Savolainen odottaa innolla hyppäämistä projektipäällikön tehtävään.

“Innostuin uudesta mentorointiohjelmasta valtavasti siitä luettuani ja odotan malttamattomana, että pääsen hyödyntämään verkostojani ja omakohtaisia kokemuksiani lukiolaisten hyväksi. Koulutusalojen sukupuolisegregaatio on haaste, joka heijastuu myös työelämän ulkopuolelle ja vaatii ratkaisuja”, kertoo Savolainen.

Projektipäällikkönä Savolaisella tulee olemaan päävastuu projektin toteuttamisesta aina hankkeen suunnittelusta hallinnollisiin kiemuroihin ja lukiolaisten osallistamisesta mentoreiden tukemiseen. Hankkeen toteutus alkaa helmikuussa 2022 ja sen on määrä kestää tammikuuhun 2023.

“Erittäin hienoa saada Sera joukkoomme ja muuttamaan maailmaa tämän hankkeen avulla. Vakuutuimme suuresti Seran projektiosaamisesta ja motivaatiosta juuri tähän tehtävään. Toivotamme hänet iloisesti tervetulleeksi Lukiolaisiin!” iloitsee Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Lukas Virtala.

Savolainen aloittaa työt Lukiolaisilla 14.2.2022.

Lisätietoja:
Pääsihteeri Matti Mannonen, p. 0408286258, matti.mannonen@lukio.fi

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, harraste- ja palvelujärjestö. Vuonna 1985 perustettu Lukiolaiset on 50 000 jäsenensä voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.