Toisen asteen opiskelijat: Toisen asteen maksuttomuus ratkaistava hallitusohjelmaneuvotteluissa!

Lausunnot & kannanotot Uutiset Vaikuttaminen

Eduskunta äänesti tänään 27.2. maksutonta toisen asteen koulutusta vaativasta kansalaisaloitteesta. Eduskunta hylkäsi kansalaisaloitteen, mutta hyväksyi kaksi sivistysvaliokunnan esittämää lausumaa. Lausumissa edellytetään opetus- ja kulttuuriministeriöltä ohjeistusta koulutuksen järjestäjille oppimateriaalikustannuksista tiedottamiseen ja lisäksi valtioneuvostolta kustannusten kehityksen seurantaa ja arviointia sekä niiden pohjalta selvitystä ja tarvittaessa ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi. Toisen asteen opiskelijajärjestöt FSS, OSKU, SAKKI ja SLL näkevät lausumat liian löyhinä ja olisivat toivoneet tiukempia kirjauksia maksuttomuuden edistämisestä.

“Yksilölle koituvista kustannuksista ja niiden kehityksestä on jo tietoa. Vaadimme selvitystä nimenomaan maksuttomuuden erilaisista toteuttamisvaihtoehdoista ja kokonaiskustannuksista. Kukaan ei halua käyttää oppimateriaaleihin yli 100 miljoonaa euroa vuosittain ja siksi on tärkeää, että löydämme fiksut ratkaisut toteuttaa tämän. Tällaisen selvitystyön käynnistäminen oli vähintä, mitä eduskunta olisi voinut valtioneuvostolta edellyttää”, ihmettelevät SLL:n puheenjohtaja Roosa Pajunen ja OSKUn puheenjohtaja Jessica Makkonen.

Työ maksuttoman toisen asteen koulutuksen eteen jatkuu. Eilen järjestetyn mielenosoituksen yhteydessä useiden puolueiden edustajat ilmoittivat sitoutuvansa edistämään maksutonta toisen asteen koulutusta viimeistään ensi vaalikaudella. Kaikki toisen asteen opiskelijajärjestöt ovat myös nostaneet teeman omiin hallitusohjelmatavoitteisiinsa. Järjestöt edellyttävät, että seuraavassa hallitusohjelmassa linjataan selkeästi toisen asteen koulutuksen maksuttomuuden edistämisestä.

”Vetoamme nyt kaikkiin puolueisiin. Lupaukset on lunastettava! Jo riittää muotoseikkoihin vetoaminen ja opetuksen maksuttomuutta korostavat korulauseet. Sellaista koulutusta, johon kaikilla ei kuitenkaan ole varaa, ei voi aidosti maksuttomaksi sanoa hyvällä tahdollakaan”, muistuttavat FSS:n puheenjohtaja Bicca Olin ja SAKKIn puheenjohtaja Elias Tenkanen.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Roosa Pajunen, Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL)
roosa.pajunen@lukio.fi, 0400 916 466

ordförande Bicca Olin, Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf