Lukiolaisten toimisto esittäytyy: puheenjohtaja Emilia Uljas

Blogi Toimiston tyypit

Seuraavana toimistomme esittelyssä on vuorossa Lukiolaisten uusi puheenjohtaja, Emilia Uljas! Puheenjohtajana Emilian työpöydälle kuuluvat liiton valtakunnallinen ja paikallinen edunvalvonta sekä järjestön johtaminen ja kehittäminen. Alta pääset lukemaan lisää Emilian ajatuksia Lukiolaisten toimistolla työskentelystä.

Kuka olet ja mitä teet Lukiolaisilla?
Olen Emilia Uljas ja toimin Lukiolaisten puheenjohtajana tämän vuoden. Käytännössä työpöydälleni kuuluu edunvalvonta, edustaminen, liittohallituksen johtaminen ja liiton kokonaisvaltainen kehittäminen.

Millaisia odotuksia sulla on tulevalle vuodelle?
Erityisesti odotan sitä, että pääsen tapaamaan erilaisia ihmisiä – alkuvuodesta etänä, jossain kohtaa toivottavasti myös livenä. Tänä vuonna voimaan tulee historiallisen suuria uudistuksia lukiokoulutukseen, ja on hienoa päästä vaikuttamaan niihin.

Miltä normaali työpäiväsi näyttää?
Työpäivien sisällöt ja pituudet vaihtelee hurjasti. Usein päiviin kuitenkin kuuluu tapaamisia, vaikuttamistyön suunnittelua ja esimerkiksi mielipidekirjoitusten tekemistä. On myös tärkeää, että olen tavoitettavissa, jos liiton toimija haluaa olla yhteydessä.

Mitä on sun vahvuudet?
Sanoisin olevani aika sinnikäs. En vastoinkäymisten tullessa lannistu helposti, vaan pyrin aina parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun viedäkseni projektin maaliin.

Koronakriisi jyllää yhä ja vaikuttaa työskentelyysi Lukiolaisilla. Miten tämä vaikuttaa fiiliksiisi?
En usko, että korona vaikuttaa kenenkään fiiliksiin erityisen positiivisesti. Toisaalta tässä vaiheessa tilanteeseen on ehtinyt sopeutumaan – esimerkiksi etätyö tuntuu luonnolliselta. Ainakin kriisin jälkeen osaa arvostaa itsestäänselvyyksiä, kuten ihmisten näkemistä livenä, aivan erilaisella tavalla.

Miten etätyöt sujuvat?
Yllättävän hyvin! Itsensä johtaminen ja asioiden aikaansaaminen ei etänä ole niin hankalaa, mitä odotin. Uusiin työkavereihin tutustuminen sujuu myös etänä ja ylipäätään homma luistaa. Korona-aikana työskentely on siis ollut positiivinen yllätys.

Millainen Lukiolaiset on työpaikkana?
Lukiolaiset on työpaikkana välittävä, hassutteleva ja idearikas. Tässä työyhteisössä toisten tukeminen ja kannustaminen on itsestäänselvyys: kaikkien ideat otetaan huomioon ja niitä onkin helppo tuoda esille. Vaikka kaikki työ tehdäänkin etänä, ollaan Lukiolaisilla onnistuttu luomaan yhteisöllisyyttä, ja se on todella arvokasta. Erityisen hienoa on ollut huomata, kuinka kaikki ovat sekä oman alansa rautaisia ammattilaisia että aivan todella hyviä tyyppejä.

Sitten paljastetaan jotain henkilökohtaista. Mitä sä teet nollataksesi?
Mun on helppo rentoutua maalaamalla. En ole siinä hirveän taitava, mutta se on kivaa ja sillä saa pään helposti nollattua kiireisen työpäivän jälkeen.