Lukiolaisten toimisto esittäytyy: Projektipäällikkö Anne Hietaharju

Blogi Toimiston tyypit

Anne on Lukiolaisten Liiton työelämähankkeen projektipäällikkö, eli hänen päätehtävänään on tuoda työelämä- ja yrittäjyystietoutta lukiolaisten saataville. Sen lisäksi että Anne on kunnianhimoinen ja idearikas työntekijä, on hän myös nauravainen ja lempeä työkaveri, joka on aina valmis antamaan tsemppipuheen sellaista tarvitseville!

Kuka olet ja mitä teet Lukiolaisilla?
Olen Anne Hietaharju, 28-vuotias keravalaislähtöinen ja sittemmin helsinkiläistynyt valtiotieteiden maisteri ja Lukiolaisten Liiton projektipäällikkö. Vastaan liiton työelämähankkeesta, jonka tavoitteena on tiivistää lukioiden työelämä- ja yrittäjyysyhteistyötä ja lisätä lukiolaisten tietoa työelämästä.

Millaisia odotuksia sulla on alkaneelle keväälle?
Keväältä odotan eniten työelämähankkeen kumppanien tapaamista, valon määrän lisääntymistä ja sitä, että pääsisi pitkästä aikaa näkemään työkamuja ihan livenä! En pahastuisi myöskään koronarokotuksen saamisesta.

Miltä normaali työpäiväsi näyttää?
Asiantuntijatyön klisee toteutuu myös omassa elämässäni –  jokainen päivä on erilainen, ja päivien ja viikkojen sisältö vaihtelee tosi paljon riippuen siitä, mitä on juuri sillä hetkellä pöydällä. Usein päiviin kuuluu kuitenkin tapaamisia kumppaneiden ja sidosryhmien kanssa, palavereja työkavereiden kanssa, tiedon etsimistä, hankkeen aikatauluttamista ja suunnittelua. Lisäksi sähköpostin ja Slackin läpikäyminen ja viesteihin vastailu sekä ahkera kahvin juominen kuuluvat päivittäisiin tärkeisiin työrutiineihin.

Mitä on sun vahvuudet?
Sanoisin, että idearikkaus! Mun päässä pulppuaa jatkuvasti erilaisia ajatuksia siitä, mitä uutta voitaisiin kokeilla ja tehdä seuraavaksi. Taisin sanoa työhaastattelussa vain puoliksi vitsillä, että puolet mun ideoista on tosi huonoja, mutta puolet on aika hyviä ja pieni osa suorastaan loistavia. Parhaat ajatukset tulee yleensä iltaisin suihkussa ja odotankin kauhulla ensi kuuta, kun vesimaksun vuotuisen tasauslaskun pitäisi tulla.

Toinen vahvuus on varmaankin mun koulutustaustan antama/aiheuttama kriittisyys. Kun ymmärtää yhteiskunnallisten asioiden yhteydet laajemmin, tulee kiinnitettyä huomiota asioihin, joita ei välttämättä muuten huomaisi.

Koronakriisi jyllää yhä ja vaikuttaa työskentelyysi Lukiolaisilla. Miten tämä vaikuttaa fiiliksiisi? Entä miten etätyöt sujuvat?
Etätyöskentely on ollut mielenkiintoinen ja enimmäkseen turhauttava mahdollisuus tutustua itseen työntekijänä. Oon aina ajatellut olevani tosi itseohjautuva ja yksinolosta pitävä tyyppi, mutta olen tajunnut vuoden aikana, että itse asiassa etätyö ei ole ollenkaan mua varten. Fyysiselle toimistolle meneminen on hyvää orientoitumista tulevaan päivään ja illalla takaisin kotiin kävely irrottaa kivasti työajatuksista. On myös kova ikävä työkavereiden seuraa ja maailman parantamista toimiston sohvalla!

Näetkö, että etätyöskentely on tuonut jotain hyvää?
Etätyön isoin plussa on ehdottomasti se, että etäosallistumismahdollisuudet ovat parantuneet. On valtavan hienoa, että fyysisen läsnäolon sijaan opintoja ja töitä on mahdollista tehdä paikasta ja jossain määrin myös ajasta riippumatta. Toivonkin, että etäosallistumismahdollisuudet pysyvät edelleen olemassa koronan loputtua fyysisten osallistumismahdollisuuksien rinnalla.

Millainen Lukiolaiset on työpaikkana?
Ainutlaatuinen! Toimiston porukalla on ihanan rento ja hassutteleva meininki, vaikka töitä tehdäänkin kunnianhimoisella asenteella. Huiput työkaverit on ehdottomasti parasta Lukiolaisilla työskentelystä ja monesta työkavereista on tullut vuosien varrella myös hyviä ystäviä.

Mikä on sun salainen pahe?
Äänikirjat ja tiettyihin asioihin fiksautuminen hehe. Viime aikoina olen kaivautunut ihan liian syvälle mm. Richard Nixonin presidenttikauden Watergate-skandaaliin lukemalla aiheesta viisi kirjaa. Nyt mulla on meneillään kaivautuminen Donald Trumpin presidenttikauden vaiheisiin ja nähtäväksi jää, mitä keksin seuraavaksi.

Artikkelikuva: Kia Katjos