Hae aktiiviselle lukiolaiselle stipendiä!

Järjestön tiedotteet Uutiset Yleinen

Suomen Lukiolaissäätiö myöntää vuonna 2024 yhteensä 2 000 euroa erityistä yhteiskunnallista aktiivisuutta osoittaneelle ja lukiolaisten asemaa edistäneelle lukiolaiselle tai lukiolaisille. Stipendi voidaan myöntää yhdelle lukiolaiselle tai summa voidaan myös jakaa monen henkilön kesken. Stipendi jaetaan koulujen päättäjäisviikolla. Säätiö haluaa edistää lukiolaistoimintaa ja -kulttuuria, lukiolaisten vaikuttamismahdollisuuksia yhteiskunnan eri tasoilla sekä lukiolaisten aktiivisuutta ja osaamista.

Suomen Lukiolaisten Liitto ja Suomen Lukiolaissäätiö haluavat kannustaa lukiolaisia yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen. Stipendin hakijan aktiivisuus voi ilmetä esimerkiksi jonkinlaisena hankkeena tai tekona, joka on parantanut lukiolaisten oloja tai onnistunut aktivoimaan ja innostamaan muita. Lukiolaisten aseman edistäminen voi tarkoittaa esimerkiksi viestinnällisiä tekoja, opiskelijakunnassa toimimista tai lukiolaisten etujen valvomista.

“Haluamme kannustaa nuoria ja erityisesti lukiolaisia aktiiviseen vaikuttamistyöhön lukioissa ja yhteiskunnassa, ja siksi meille on erityisen tärkeää jakaa tämä stipendi vuosittain. Nuorten aktiivisuuden merkitys ulottuu kauas yli oman ystäväpiirin, lukioyhteisön ja kotipaikkakunnan. Nuorten yhteiskunnallinen aktiivisuus on koko yhteiskunnan etu” sanoo Suomen Lukiolaisten Liiton ja Suomen Lukiolaissäätiön puheenjohtaja August Kiattrakoolchai.

Stipendin saajaa voi esittää kuka tahansa kouluyhteisön jäsen 16.4.2024 kello 23.59 mennessä. Haku tapahtuu lomakkeen kautta osoitteessa bit.ly/stipendi24. Jos sinulla ei ole Google-tiliä voit lähettää esityksen sähköpostitse osoitteeseen stipendi@lukio.fi. Esityksestä on käytävä ilmi lukiolaisen nimi, ikä, oppilaitos sekä syyt siihen, miksi esittäjä katsoo lukiolaisen osoittaneen yhteiskunnallista aktiivisuutta ja edistäneen erityisesti lukiolaisten asemaa yhteiskunnassa.

Lisätietoja:
Suomen Lukiolaissäätiön puheenjohtaja August Kiattrakoolchai, august.kiattrakoolchai@lukio.fi
Suomen Lukiolaissäätiön asiahenkilö Sara Sipilä, sara.sipila@lukio.fi

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Vuonna 1985 perustettu Lukiolaiset on 50 000 jäsenen voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla. Vuonna 2011 perustetun Suomen Lukiolaissäätiön tavoitteena on ylläpitää ja kehittää lukiolaisten kulttuuria ja vaikuttamismahdollisuuksia.