Lukiolaiset tapasivat #tulevaisuusvaalit-kampanjan merkeissä yli 600 kansanedustajaehdokasta

Lausunnot & kannanotot Uutiset Vaikuttaminen

Viimeisen kolmen kuukauden aikana yli 100 lukiolaista ympäri Suomen tapasi #tulevaisuusvaalit-kampanjan merkeissä hieman yli 600 eduskuntavaaliehdokasta. Ennen tarkastuslaskentaa näyttää siltä, että kaiken kaikkiaan 116 vastavalittua kansanedustajaa kuuli lukiolaisten #tulevaisuusvaalit-tavoitteista vaalikentillä.

Kampanjaa käytiin aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa. Pelkästään Instagramissa tunnisteella #tulevaisuusvaalit on jaettu yli 800 kuvaa.

”On hienoa, että lukiolaiset innostuivat tapaamaan kansanedustajia vaalien alla. Kaikilla ei ole välttämättä äänioikeutta, mutta jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa – #tulevaisuusvaalit-kampanja on hyvä esimerkki siitä”, Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Tatu Koivisto iloitsee.

Vaikuttamistyö jatkuu myös vaalien jälkeen. Eduskunnan viimeisellä istuntoviikolla kaatuneet lakiesitykset jättivät ilmaan kysymyksen siitä, mitä lukiokoulutukseen kohdistuville leikkauksille tapahtuu seuraavalla vaalikaudella.

”Seuraava tavoitteemme on, että paikalliset lukiolaisaktiivit tapaisivat tuoreet kansanedustajat ja keskustelisivat heidän kanssaan lukiokoulutuksen valtakunnallisista kehittämistarpeista. Samalla voitaisiin keskustella myös lukioiden arjesta ja paikallisista lukiokoulutuksen ongelmakohdista”, Koivisto kertoo.

Katso videolta, mitä lukiolaiset ajattelivat kansanedustajaehdokkaiden tapaamisesta, ja miltä #tulevaisuusvaalit-tavoitteet kansanedustajista vaikutti.

Kampanjoinnista ympäri Suomen vastasivat Suomen Lukiolaisten Liiton piirijärjestöt. Lukiolaisten tavoitteet löydät osoitteesta www.tulevaisuusvaalit.fi.

LISÄTIETOJA:

Puheenjohtaja Tatu Koivisto, p. 050 431 4995, tatu.koivisto@lukio.fi

Koulutuspoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen, p. 040 356 6082,annakaisa.tikkinen@lukio.fi