Lukiolaiset: Penkkaripäivän oltava jatkossakin kaikkialla yhteinen

Lausunnot & kannanotot Uutiset Vaikuttaminen

Tänään abiturienttien rekkasaattueet ja koristellut lakanat valtaavat katukuvan, kun vietetään perinteisiä penkkareita. Osa lukioista otti varaslähdön penkkareihin järjestämällä päivän jo viime viikolla. Ensi vuoden osalta käyty keskustelu kertoo, että jatkossa hajaannusta ajankohdassa voi olla enemmänkin. Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL) on huolissaan perinteen rapautumisesta ja vaatii, että jatkossakin penkkarit järjestetään lähtökohtaisesti samana päivänä eri puolilla Suomea.

“Kyse ei ole siitä, että näin on aina ennenkin tehty. Kyse on siitä, että lukioperinteet luovat yhteisöllisyyttä ja vahvistavat lukiokoulutuksen identiteettiä. Penkkarit on lukioperinteiden kirkkain jalokivi – se on paitsi abiturienttien, myös koko lukiokentän yhteinen juhlapäivä. Tätä perinteestä kumpuavaa yhteisöllisyyttä ei pidä lähteä rapauttamaan”, SLL:n puheenjohtaja Roosa Pajunen linjaa.

Penkkaripäivä on aiemmin valikoitunut luontevasti viikolle 7 helmikuussa järjestettyjen ylioppilastutkinnon kuuntelukokeiden jälkeen, näin osoittaen symbolisesti lukuloman alkamista. Nykyään kuitenkin kaikki tutkinnon kokeet järjestetään hiihtolomaviikkojen jälkeen. Lisäksi lukuloman alkamisajankohdassa on vaihtelua lukion käyttämästä jaksojärjestelmästä riippuen. Tämä on saanut osan koulutuksen järjestäjistä harkitsemaan ajankohtaa uusiksi.

“Sillä jäädäänkö penkkaripäivän jälkeen suoraan lukulomalle ei ole niin suurta merkitystä. Lukuloma voi alkaa jo ennen penkkareita. Olennaista on, että eri puolilla Suomea lukiolaiset voivat kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta”, Pajunen toteaa.

Kuten muutkin lukuvuoden työajat, myös penkkaripäivän ajankohta kuuluu koulutuksen järjestäjän päätettäväksi. SLL muistuttaa, että lukiolain mukaan opiskelijoita tulee kuulla kaikissa heitä koskevissa päätöksissä.

“Ei missään nimessä voi olla niin, että ajankohta vain määrätään opiskelijoita kuulematta. Opiskelijoilla on oltava aito mahdollisuus vaikuttaa lukuvuoden aikatauluihin”, Pajunen muistuttaa.

SLL toivoo koulutuksen järjestäjiltä yhteistä koordinointia penkkaripäivän aikataulutukseen tulevina vuosina. SLL avaa pelin ehdottamalla, että vuonna 2020 penkkarit järjestetään ensimmäistä hiihtolomaviikkoa edeltävän viikon torstaina.

Lisätietoja: puheenjohtaja Roosa Pajunen, roosa.pajunen@lukio.fi, 040 091 6466