Lukiolaiset: Opiskelijavalintojen kehittämisessä ei ole kyse vastakkainasettelusta
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry ja Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry ovat ilmaisseet kannanotossa 2.12. huolensa esityksestä lisätä ylioppilastutkinnon hyödyntämistä korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa.
Kannanotossa ei tuoda lainkaan ilmi työryhmän koko esitystä toisen asteen tutkintojen laajemmasta hyödyntämisestä. Tämä koskee myös ammatillisen koulutuksen päättöarvioinnin kehittämistä siten, että tutkintotodistus on hyödynnettävissä. Kysymys on myös mitä suurimmissa määrin periaatteellinen: toisen asteen koulutuksen tehtävänä on antaa eväät korkeakouluopiskeluun ja tämä tulisi tunnistaa myös opiskelijavalinnassa.
“Lukiokoulutuksen osalta tämä kysymys on erityisen kriittinen. Lukiokoulutus ei anna ammatillista pätevyyttä, vaan jatko-opintovalmiudet. Olisi käsittämätöntä, jos lukiokoulutuksen tuottamat valmiudet eivät riittäisikään korkeakoulujen opiskelijavalinnassa”, Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen ihmettelee.
Tilastoista on vaikea nähdä, miksi nimenomaan pääsykoejärjestelmä tukisi ammatillisen tutkinnon suorittaneiden siirtymistä korkeakouluun; nykyjärjestelmässä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa ammatillisen tutkinnon suorittaneiden osuus valituista on hakijoiden osuutta pienempi.
Työryhmän raportissa on selkeästi esitetty, että ammatillisille opiskelijoille ylioppilaskoetta voitaisiin käyttää samansisältöisen pääsykokeen korvaajana.
“Erityisesti ammattikorkeakoulujen kohdalla tämä ei liene tarpeen, vaan toisen asteen ammatillista tutkintoa voi hyödyntää suoraan. Asia on eri, jos koulutusohjelma edellyttää nykyiselläänkin pohjatiedoiksi lukion oppimäärää. On loukkaavaa antaa ymmärtää, että reitti lukiosta korkeakouluun olisi helppo ja mutkaton, kun uusista ylioppilaista ⅔ jää koulutuksen ulkopuolelle. Opiskelijavalintojen kehittämisessä ei ole kyse vastakkainasettelusta. Nykytilanne on heikko kaikkien toisen asteen päättävien osalta”, Luukkainen muistuttaa.
Kannanoton mukaan ylioppilastutkinnon kriittinen tarkastelu on unohtunut. Näin ei suinkaan ole, vaan tutkinnon kehittämistä työstetään parhaillaan omassa työryhmässään. Merkittäviä askelia on otettu jo nyt tutkinnon sähköistymisen ja vertailukelpoisuuden parantamisen myötä.
“Siitä olemme samaa mieltä, että ylioppilastutkinnon tutkintomaksut tulee poistaa. Korkeakouluun hakeutumisen tulee olla kaikille maksutonta”, Luukkainen päättää.
Lisätietoja: Puheenjohtaja Elli Luukkainen, elli.luukkainen@lukio.fi, 050 433 3171