Lukiolaiset: Lukion rahoitus laskemassa – alle 6000 € ei riitä laadukkaaseen koulutukseen

Lausunnot & kannanotot Uutiset Vaikuttaminen

Hallitus kokoontuu tällä viikolla puimaan valtion talousarvioesitystä vuodelle 2019. Koulutussäästöjen aika ei ole vieläkään ohi, sillä valtiovarainministeriön esityksessä lukion rahoitus pienenee ensi vuodelle. Opiskelijakohtainen keskimääräinen rahoitus laskisi 6070,92 eurosta 5906,15 euroon. Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL) on huolissaan edellytyksistä turvata laadukas lukiokoulutus.

“Lukion rahoituksessa mennään jo nyt aivan kipurajoilla. Laskeva yksikköhinta edellyttää joko uusia säästöjä tai kuntien rahoituksen kasvattamista. On erittäin epätodennäköistä, että jälkimmäiseen pystyttäisiin kaikkialla – tämä on todella suuri uhka tasalaatuiselle lukiokoulutuksellemme”, SLL:n puheenjohtaja Alvar Euro toteaa.

Uudet säästöpaineet iskevät erityisen huonolla hetkellä, sillä ensi vuonna astuu voimaan uusi lukiolaki. Uusi lukiolaki hyväksyttiin kesällä, ja sen tarkoituksena on muun muassa tiivistää lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyötä sekä mahdollistaa oppiainerajat ylittävien opintokokonaisuuksien tarjoaminen.

“Uusi lukiolaki on tosi hyvä ja vie lukiokoulutusta juuri oikeaan suuntaan. Kaikki tämä vaatii kuitenkin suunnittelu- ja toteutusresurssia, jota lukioissa ei tällä hetkellä yksinkertaisesti ole – laskevalla rahoituksella vielä vähemmän! Lukiouudistuksen toimeenpanoon tarvitaan oma määrärahansa. Tämä olisi syytä toteuttaa jo tässä budjettiriihessä, sillä laki astuu voimaan elokuussa 2019 ja ensi vuonna tehdään opetussuunnitelmatyötä”, Euro sanoo.

Lukion vuodelle 2019 laskeva rahoitus ei ole hallituksen päätös, vaan seurausta lukion rahoitusjärjestelmästä. Rahoituksen taso määräytyy kolmen vuoden takaisten toteutuneiden kustannusten perusteella. Kun viime hallituskaudella lukiokoulutukseen kohdistettiin mittavat leikkaukset, koulutuksen järjestäjät joutuivat sopeuttamaan toimintaansa. Nyt nuo aiemmat sopeutukset aiheuttavat negatiivisen kierteen tulevalle rahoitukselle.

“Suoraan sanoen tässä ei ole mitään järkeä. Viimeistään ensi hallituskaudella tulee ryhtyä toimiin lukion rahoituksen ja rahoitusjärjestelmän saattamisesta kestävälle pohjalle”, Euro päättää.

Lisätietoja: puheenjohtaja Alvar Euro, alvar.euro@lukio.fi, 050 918 6674

Lukion rahoitusta avaa laajemmin tämä Kuntaliiton blogi (27.8.2018)