Lukas Virtala Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtajaksi

Uutiset Yleinen

Suomen Lukiolaisten Liiton liittokokous valitsi sunnuntaina Helsingissä 19-vuotiaan Lukas Virtalan uudeksi puheenjohtajakseen vuodelle 2022. Helsinkiläinen Virtala on jouluna Ressun lukiosta valmistuva abiturientti. Tänä vuonna Virtala on toiminut Lukiolaisten liittohallituksessa.

”Alkuvuoden aluevaalit ovat varmasti monien mielestä ensi vuoden mielenkiintoisin asia. Olen todella onnellinen, että pääsen edustamaan Lukiolaisten Liittoa vaalien alla ja huolehtimaan siitä, että nuoret huomioidaan myös aluevaikuttamisessa. Kaikin puolin ensi vuodesta on tulossa iso, ja odotan sitä jo innolla”, Virtala iloitsee.

Liiton ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi ensi vuodelle valittiin 19-vuotias Vilhelm Vähäsilta, jouluna valmistuva abiturientti Puolalanmäen lukiosta, sekä toiseksi varapuheenjohtajaksi 19-vuotias Emmiina Kuisma, Joensuun lyseon lukion vuoden 2021 ylioppilas. Vähäsilta on kuluneella kaudella toiminut Lounais-Suomen Lukiolaisten puheenjohtajana ja Kuisma Lukiolaisten liittohallituksessa.

”Tulevana vuonna meidän tulee kehittää kumppanuuksia ja varmistaa, että me olemme kiinnostavia sekä houkuttelevia niin Lukiolaisten kuin yritysten näkökulmasta. Jäsenmäärän korjausliike pitää saada käyntiin, sillä jäsenet ovat Lukiolaisten toiminnan sydän. Pistetään yhdessä pyörät pyörimään!” toteaa liiton viestinnästä, markkinoinnista ja kumppanuuksista ensi vuonna vastaava Vähäsilta.

”Ensi vuonna meidän tulee vakiinnuttaa opiskelijakuntajäsenyys, korostaa yhteisöllisyyttä sekä panostaa alueelliseen yhteistyöhön. On kunnia olla mukana kehittämässä liittoa palvelemaan entistä paremmin kaikkia opiskelijakuntia”, kertoo liiton aktiivi- ja opiskelijakuntatoimintaa ensi vuonna johtava Kuisma.

Lisäksi Lukiolaisten Liiton liittohallitukseen valittiin Edit Euro (Puolalanmäen lukio, Turku), Mikko Jaskari (Härmän lukio, Kauhava), Eevi Kirsilä (Pietarsaaren lukio, Pietarsaari), Saska Kolehmainen (Ressun lukio, Helsinki), Akseli Köngäs (Oulun lyseon lukio, Oulu), Hugo Pylkkö (Salon lukio, Salo), Ella Siltanen (Lahden yhteiskoulun lukio, Lahti) ja Netta Varonen (Vaskivuoren lukio, Vantaa).

Lukiolaiset hyväksyivät liittokokouksessaan myös tulevien vuosien toimintaa määrittäviä asiakirjoja, kuten periaateohjelman vuosille 2022–2025 ja kestävän kehityksen suunnitelman vuosille 2022–2024.

Kuvan uudesta puheenjohtajasta voit ladata täältä. (Kuvassa Lukas Virtala.)
Kuvan uudesta liittohallituksesta voit ladata täältä (Kuvassa Suomen Lukiolaisten Liiton liittohallitus 2022. Takana vasemmalta Akseli Köngäs, Mikko Jaskari, Saska Kolehmainen. Keskellä vasemmalta Ella Siltanen, Edit Euro, Eevi Kirsilä, Hugo Pylkkö ja Netta Varonen. Edessä vasemmalta Vilhelm Vähäsilta, Lukas Virtala ja Emmiina Kuisma.)

Lisätietoja:
Emilia Uljas, Puheenjohtaja 2021
050 377 9700, emilia.uljas@lukio.fi

Lukas Virtala, Puheenjohtaja 2022
lukas.virtala@lukio.fi

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Vuonna 1985 perustettu Lukiolaiset on 50 000 jäsenen voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.