Elli Luukkainen Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtajaksi

Järjestön tiedotteet Uutiset

Suomen Lukiolaisten Liiton XXXI liittokokous valitsi sunnuntaina Tampereella 19-vuotiaan Elli Luukkaisen uudeksi puheenjohtajakseen vuodelle 2016. Luukkainen on valmistunut Savonlinnan taidelukiosta viime keväänä ja opiskelee nyt Helsingin yliopistossa länsi­- ja eteläslaavilaisia kieliä ja kulttuureja. Aktiivisesti liiton toiminnassa mukana ollut Luukkainen on toiminut aiemmin muun muassa SLL:n liittohallituksen jäsenenä, koulutuspoliittisen jaoksen puheenjohtajana ja Kaakkois-Suomen piirin varapuheenjohtajana.

Luukkainen pitää tärkeänä, että Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL) jatkaa tulevana vuonna tekemäänsä hyvää työtä lukiolaisten edunvalvonnan parissa. Uusia haasteita hän näkee erityisesti lukiokoulutuksen nykyaikaan siirtämisessä. Luukkainen haluaisi myös vahvistaa lukiolaisten rohkeutta käyttää omaa ääntään esimerkiksi opiskelijakunnan kautta.

“Erityisesti nyt vaikeina aikoina opiskelijoiden hyvinvoinnista on pidettävä huolta. Myös syksynä aloitettavat sähköiset ylioppilaskirjoitukset, lukiokoulutuksen pedagogiikan päivittäminen ja koko lukiokoulutuksen siirtäminen nykyaikaan ovat ensi vuonna tärkeitä teemoja”, hän kertoo.

Ensi vuoden varapuheenjohtajiksi valittiin Matin Moradi, 20, Tampereelta ja Auli Piiparinen, 19, Leppävirralta. Moradi on toiminut kuluvana vuonna Pirkanmaan piirin puheenjohtajana ja piirien puheenjohtajistoista muodostuvan piiritoimikunnan puheenjohtajana. Piiparinen on puolestaan toiminut Itä-Suomen piirin varapuheenjohtajana.

“Lukiolaiset eivät ole vain lukiolaisuuden asiantuntijoita, vaan heillä on myös paljon sellaista tietoa ja potentiaalia, jota tulisi ehdottomasti hyödyntää. Tästä olisi hyötyä niin liitolle kuin lukiolaisille itselleen. Yleensäkin on tehtävä enemmän yhdessä muun muassa huomioimalla vaikkapa opiskelijakunnat entistä paremmin”, liiton aktiivi- ja opiskelijakuntatoimintaa ensi vuonna luotsaava Piiparinen kertoo.

“Tulevana vuonna jäseneduista ja palveluista tehdään entistä kattavampia ja lukiolaisten tarpeita vielä paremmin vastaavia. Tavoitteenamme on olla järjestö, jonka jokainen jäsen kokee jäsenyyden merkittäväksi osaksi lukioaikaansa”, kaavailee puolestaan viestinnästä ja markkinoinnista ensi vuonna vastaava Moradi.

SLL:n liittohallitukseen liittokokouksessa valittiin Pietu Heiskanen (Joensuu), Matleena Inget (Isojoki), Venla Kinnunen (Vantaa), Kaisla Luukkainen (Kesälahti), Viljami Miekkavaara (Viitasaari), Henri Miettinen (Helsinki), Mikaela Ranto (Viitasaari) ja Niko Ylä-Poikelus (Kaarina).

LISÄTIETOJA:

Tatu Koivisto, puheenjohtaja 2015